1 mars 2011

PROGGEN LEVER ÄN!



Det är inte värst ofta som en köper skivor längre, men idag traskade jag till en av de få kvarlevande skivbutikerna här i Stockholm. Jag tänkte börja se skivköpande som mitt bidrag till välgörenhet för samhället. Vissa skänker cash till Amensty, jag köper skivor. Det glädjer ju minst nån fattig musiker där ute i landet. Idag fick pengarna gå till Kebnekajse. Och det gör jag ju mer än gärna. Kebnekajse var ett av mina absoluta första musikaliska kärlekar. Dom kom in i mitt liv med buller och schabrak via samlingsskivan "Progghits" som jag hittade på Härnösands bibliotek i en ålder av tolv år. Jag minns att jag tappade andan fullkomligt när jag hörde deras version av "Barkbrödslåten" och hur det blev som en första ingång in på folkmusikens krokiga leder. Och som jag drömde om att få vara född 1959 istället för 1989, så att jag kunde skutta runt halvnäck på Gärdesfesten och gnola med live i proggens alla låtar!
Numera är jag ändå rätt nöjd över min tid, och framförallt nöjd över att Kebnekajse fortfarande pluppar ur sig skivor. Hoppas den är bra också.

1 kommentar:

Unknown sa...

Sen så ryktas det ju även om att kebne kommer att spela på Delsbostämman i år... tjoho!

Skicka en kommentar