10 mars 2011

ZORN OCH HIPPIES


Det här är Anders Zorn, ni vet mannen bakom bilderna på pepparkaksburkarna. Anders Zorn skapade också den första spelmanstävlingen för cirka 101 år sedan, och har således haft ganska stort inflytande på folkmusiken. Själv är jag mest fascinerad över hans enooooorma gravidmage/svältbuk och av han och hans vänners festvanor. Jag tycker Zorn känns lite prehippie- typ "Låt din kropp andas ute i naturen och ta dig an de folkliga tonerna för att känna dig ännu mer jordnära! Folklore är kärlek!!" Nakenheten ja. Eller egentligen- alla evinnerliga bilder på nakna tjejer. I överflöd.

En frodig och fyllig kvinnoskildring av Zorn?

En glad hippietjej på festival?

edit: Ja, nu verkar det dock vara lite oklart huruvida Zorn faktiskt är med på bilden och poserar med en grandios mage eller inte. Han kanske inte alls är med på bilden. Nåväl- öh. Jag står nog ändå fast vid min hippieteori, det känns bäst så. Och ber om ursäkt över mitt feltagande gällande bilden.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Med risk för att vara en besserwisser.. det skulle kunna vara Zorn men det är Albert Engström, Verner von Heidenstam och Gustaf Fröding. Tack för en utmärkt blogg!

Åke sa...

Ja, buken är Gustaf Fröding, och nog är det väl snarare Carl Larsson som vanligast förekommer på pepparkaksbukarna?

Sara P. sa...

Inte alls besserwisser :)


Men oj, jag har faktiskt vart stensäker på att det var Zorn som stod och poserade. Och googlar man Zorn och Heidenstam får man faktiskt fram denna bild... Nåväl, bra att du rättar! Och tack!

Åke: Jag har minsann en pepparkaksburk med Zornbilder på ska du veta!

Skicka en kommentar