31 mars 2011

GÄSTBLOGGARE: FOLKPEPP!


Klicka på bild för mer info.
Hej Folkbloggen!

Folkpepp! 2011 började som en idé hos Magnus och mig om att arrangera en dag för att främja folkmusiklivet i Linköping med omnejd och att erbjuda fler speltillfällen för alla duktiga folkmusiker i när och fjärran.

På Umefolk struttade vi runt i vimlet bland artister och festivaldeltagare, lät oss inspireras av den uppsluppna stämningen medan vi bollade olika namn mellan oss: ”Vårfolk och Höstfolk?” föreslog jag till Magnus medan vi hängde i baren. ”Nä”, sa Magnus. ”Buskfolk?” föreslog Magnus medan vi applåderade kavalkaden av folkhögskolor. ”Nä”, sa jag. ”Folkpop?” utbrast jag när vi traskade till hotellet i Umenatten. ”Icke!” sa Magnus. ”Folkhäpp?” sms:ade Magnus när jag precis lyckats somna, men inte det heller lät bra. Till slut kläckte vår eminente kollega Staffan Johnsson ett namn som han gått och ruvat på: ”Folkpepp”. Vi slog till direkt och tog namnet med oss hem till den östgötska slätten för att omvandla namnet till en heldag musik, buskspel, dans och mingel.

Vi ville arrangera Folkpepp! på scenen i kulturhuset Arbis i Linköping. En rustik, gammal teaterscen med rätt atmosfär för oss. Som av en slump visade sig att första kvällen på Linköpings Folkmusikvecka redan var bokad på Arbis men stod utan akt. Vi fick då frågan om vi ville arrangera Folkpepp! som inledning till nämnda Folkmusikvecka. Sagt och gjort. Folkpepp! fick nu äran att inleda en hel vecka med folkmusik över hela Linköpings stad. Vi är mycket stolta.

Nu återstod bara att plocka ihop ett gäng artister. Magnus hade kontaktnätet och erfarenheten, jag stod för det gröna, nyfikna oförståndet. Tillsammans satte vi ihop en spellista som vi är mycket nöjda med.

//Magnus Lundmark och Erik Hjelmfors

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar