12 april 2011

NÄR OKUNNIGHET BLIR STANDARD

Minns ni Axel Fagerbergs brandtal om okunniga recensenter? Nu har vi hittat ett till. På Kulturbloggen som arbetar under sloganen "Sveriges största kulturmagasin: musik, film, opera, teknologi, kulturpolitik, teater" har man recenserat Hazelius Hedins nya skiva "Om du människa vill heta". Gott så kan en tycka. Men... eh. Sen börjar citaten hagla.

"Det finns ingen kö av svensk traditionell folkmusik i 2000-talets Sverige."

"Själv känner jag bara lust att dansa och njuta av musiken under sommarvarm himmel på en lövad loge någonstans på den svenska landsbygden när jag lyssnar på polskorna på Hazelius-Hedin."

"Det saknas något sedan Skäggmanslagets tid då Thore Härdelin, Wille Grindsäter och Petter Logård på 70-talet gav ett ansikte åt svensk folkmusik tillsammans med Britt-Mari Swing från Delsbo. Hedin-Hazelius fyller inte tomrummet för min del men det inger hopp."

Du mänska som skrivit detta. Det är skoj att du finner en pastoral njutning i att lyssna på Hazelius Hedin. Däremot är det inte lika skoj att det verkar som att du levt gömd i en pastoral grotta sen 70-talet. Det finns en kö av traditionell folkmusik i 2000-talets Sverige. Jag lovar.

Det här är som sagt inte första gången det sker att en helt okunnig recensent dundrar på och skriver en recension om folkmusik. Varför får det vara så? Undrar hur det skulle funka om jag klev rakt in på Svenska Dagbladets redaktion och ba "Hallå. Jag hatar dans och tycker att balett är för jävla tråkigt. En helt död dansform. Men jag har skrivit lite om Svansjön här- tråkig föreställning, dom druttar runt på scen som om dom vore småfåglar. Men jag gillar tyllkjolarna- gulligt! Och kontrasten mellan det onda och goda. Dock känns musiken fånig och gammeldags."
Nej. Det fattar ju alla. Det hade blivit ett allmänt hat gentemot mig. Inte okej någonstans.
Men när det gäller att skriva om folkmusik såehh... är det helt okej med okunnighet.
Det borde ske en förändring på detta. Kan jag känna en tisdagkväll som denna.
//Sara (som börjar bli van med att klaga på media som aldrig kan få till det rätt och riktigt.)

Hallå- killen har beiga långkalsonger. Så töntigt!! Och varför har dom grått hår? Är det för att dom ska se ut som pensionärer eller? Kroppshållningen känns såååå 1700-tal. Utdött. Jag ger Svansjön 2 franska danspedagoger av 5 möjliga.

2 kommentarer:

Esbjorn Wettermark sa...

Kan ju hålla med om att det från och till recenseras folkmusik på ett sätt som aldrig skulle accepteras inom andra genres. Men, jag tycker i gengäld att insatta recensenter ofta är väldigt försiktiga när de recenserar. Om det låter tråkigt, om hela konceptet med valsång och kulning är dömt att misslyckas, och om det känns inaktuellt så tycker jag att recensent ska ge uttryck för det (valsången fick ju en del negativa kommentarer...)! Om man sen bara har skäggmanslaget att komma släppandes med i gengäld så är det väl lite sorligt (utan att för den delen tracka ner på SML), men fram för mer aggressivt folkmusikrecenserande.

Thomas Fahlander sa...

Håller med Esbjörn..

Skicka en kommentar