Dock är det ett svidande faktum att könsfördelningen bland de hyllade musikerna och eldsjälarna på Folk och världsmusikgalan inte var helt okej.
Det var 29 män som var nominerade, 7 kvinnor. 12 män vann priser, 4 kvinnor. *
Det är ju en övervikt av ett visst kön, kan jag spontant känna.
Varför det är så? Fritt fram för diskussion! För det är intressant om man kollar hur könsfördelningen ser ut bland utövande folkmusiker- jag vågar nog säga att det är fler kvinnor än män som spelar. Särskilt i de yngre generationerna. Så varför syns inte det på en gala? Eller är det så att kvinnor inte lirar på scen i samma utsträckning som män? Är kvinnor sämre på att leva som professionella musiker? Och i sådana fall, varför då? Ser villkoren olika ut beroende på vilket kön man tillhör? Hmm. Fundera på detta, för det här är en sjukt viktig grej.
/Sara
*Räknade ej med arrangörsnomineringen/vinsten.
2 kommentarer:
Jag tycker det är helt oacceptabelt! Sedan var det en folk -och världsmusikfestival. Det var i stort sett bara artister som spelade i en "svensk" folkmusikalisk tradition som fick pris med något undantag. Det var definitivt inte snyggt! Själva artisterna på galan uppvisade dock en mer jämn fördelning både vad gäller kön och etnicitet. Vilka satt i jurun? Precis som Sara känns det som det är unga kvinnliga artister som dominerar den unga folkmusikscenen, t ex på Ransäterstämman. Den måste bearbetas! Sedan var själva galan ett fantastiskt arrangemang för övrigt.
Trist med bristen på kvinnliga nominerade. Juryn var dock tämligen jämlik (7 män, 6 kvinnor) och vilka som satt med går att läsa på gala.se. Ska man kvotera? 50/50 i varje kategori oavsett hur många män/kvinnor som föreslagits och hur bra de är?
På Ethno dominerar idag unga tjejer som spelar fiol - men på scen dominerar lik förbannat grabbarna. Vart tar tjejerna vägen, det är frågan?
Minst lika viktig fråga: hur når vi ut till alla som inte har pursvenska rötter? De som lirar arabiskt, afrikanskt, samiskt, romskt ...
/ Peter
Skicka en kommentar