15 april 2011

GÄSTBLOGGARE: PERNILLA WILLMAN

Jag har ett dokument i min dator som heter ”Projekt och idéer”. Det är där jag skriver ner embryon till olika projekt som ideligen har en förmåga att ploppa upp i mitt huvud. Jag skriver ner dem för att inte glömma – det är ju trots allt inte alltid det är rätt tidpunkt för allt man skulle vilja göra. Orsakerna till att tiden inte är rätt kan vara olika – idéerna är inte färdigtänkta, pengar eller andra resurser saknas eller så är världen helt enkelt inte mogen.

Det intressanta är när saker och ting plötsligt en dag faller på plats och man inser att nu, nu är det dags. Pusselbitarna har fogats till varandra och bilden som tidigare inte riktigt gått att få ihop framträder helt tydlig. Ursprungsidén har fått näring genom möten med andra människor, andra kulturyttringar, andra genrer, saker man hört, sett och läst och genom det formats till ett projekt som faktiskt är genomförbart.

Som det här med att göra någonting mer av en konsert än att det bara är just en ”vanlig” konsert. Att för publiken göra ett konsertbesök till en helhetsupplevelse där allt det sceniska samspelar och hänger ihop. Att få ihop ljud, ljus, scenografi, musik, mellansnack till en helhet som ändå fortfarande är en konsert och inte en teaterföreställning. Det är något som funnits med i min projekt-att-göra-lista ett bra tag men tiden har inte riktigt varit mogen och tanken inte riktigt färdigutvecklad. Fören nu.

På måndag presenteras den första folkmusikperformancen – tre solon med tre artister som var för sig har hittat helt nya sätt att presentera och framföra traditionell musik. Liksom folkmusiken följer sin tid och utvecklas behöver också formen att presentera den på utvecklas. Och nej, då menar jag inte att alla andra sätt att presentera folkmusik inte ska få finnas. Det behövs bara några fler alternativ. Just nu är det detta en form som jag tycker folkmusiken kan spegla vår samtid genom.

SOLO 3 med Susanne Rosenberg, Petter Berndalen och Bridget Marsden är ett första utkast till vad som kan betecknas som scenisk konsert – en konsertform med oändliga möjligheter, både konstnärligt och som upplevelse.

Är världen mogen?
//Pernilla Willman, producent

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar