25 april 2012

KMH FOLK PÅ TURNÈ- KALLE BERÄTTAR

Jag brukar säga att jag har tur med vädret när jag reser. Men denna gång så litade jag inte på min tur och packade med mig hela regnstället, och ett par rejäla stövlar. Vi ankom Newcastle vid 11-tiden, och efter att vi lämnar vårt bagage på vårt hostel där vi alla bor, så gick vi ut på stan och kikade runt lite i det trevliga Newcastle. Newcastle var inte bara trevligt, utan också lite soligt. Då tänkte några av oss att även om vi var trötta och lite slitna efter resor med nattåg och färja från Holland hit, att vi skulle passa på att åka ut till kusten och se hur naturen ter sig nu när vi kanske kan få uppehåll här i England. Vi skaffade oss ett dygnskort på metron, och så bar det iväg ut till Tynemouth. Efter knappt 25 min så är vi framme. Vi möts utav en otroligt mysig och fin tågstation, med målade snirkliga staket och tak i grönt och vitt. Vi kliver rakt in i ett litet ännu mysigare centrum, med lysgröna gräsmattor, tulpaner i massor och en massa små butiker och restauranger. Efter att ha köpt en balsamvinäger- och honungspralin, så köper vi med oss nygjorda fish-and-chips och går mot havet. Utsikten över havet är verkligen inbjudande, och vädergudarna är med oss! Det såg ut som att det skulle bli regn, men som tur var flög dom sin kos mot Sverige. Efter intagande av flott av finaste kvalitet, så tar vi oss ner till stranden. Det är lätt att föreställa sig England som hårt och kallt. Ett land utan berg och rikt djurliv. Men när vi ser havet och solen skiner, då för vi en inblick i det otroligt vackra och kraftfulla med England och med havet och kusten med sin sargade och starka uppbyggnad av sand och sten. Jag vet inte riktigt om det var havets kraft, eller om det var kraften från allt flott, men innan långlunchen var slut med en härlig promenad längs stränderna, så hade vi sprungit ut över sandstranden, mot havet och vips, så hade några utav oss tagit sig årets första dopp i havet. Härliga sol, strand, hav, och senare på eftermiddagen, musik.
//Kalle


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar