26 oktober 2012

FOLKBLOGGEN IN AMERIKA

Hello Folkbloggers!

Just nu befinner sig redaktör´n för denna blogg i svenskbygderna mitt i Amerika. Närmare bestämt i Fargo/Moorhead som ligger precis vid gränsen mellan Minnesota och North Dakota. Det är svinkallt, nästan alla har förfäder från Sverige eller Norge och allt är som sig bör större här. Precis som en kunde ana.
Jag är här på turné med Kraa och under några veckor ska vi ut och lira på skolor och kulturhus, och vi har ingen aning om vart det hela kommer sluta. Hitills har vi mest sett ett Yogacenter, landsväg och downtown Fargo, men i morgon har vi vår första spelning. Yey!

Nåväl, på stället där vi bor hittade jag en alldeles ljuvlig platta med två grand old ladies -  "Granary girls". Plattan är typ 10 år gammal och det fanns inte värst mycket material på nätet- men jag hittade några klipp från youtube med ladieserna var för sig. De beskrivs som  "two rural feminist folk singing/ songwriting women," och låter tillsammans sjukt fina. Här kan en läsa mer om deras duo beståendes av Patty Kakac och Jodi Ritter. Som sagt hittar jag inget med dom tillsammans men det är finfint var för sig också.
Puss //Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar