30 september 2011

DEN DÄR PO OCH RECENSIONERNA

7 kommentarer:

Martin Olsson sa...

Det tråkiga är att ju att Po har en oerhörd makt i egenskap av recensent på Sveriges största morgontidning. Hela kulturetablissemanget läser ju DNs kulturdel och det färgar ju i hög grad deras syn på folkmusik om de nu inte har någon annan relation till den. Detta får säkert konsekvenser för genrens status och därmed storleken på kulturbidrag. Varför inta låta en som brinner för och har djup kunskap om folk- och världsmusik recensera istället?

Martin sa...

"Sopransax, gitarr och dragspel - instrument med begränsningar" osv.

Är det någon annan än jag som inte för sitt liv kan fatta vad som menas med detta? Är dessa instrument mer begränsade än t.ex. en fiol eller nyckelharpa, och vad skulle det isåfall betyda för gruppens sound? :P Verkar helt skogstokigt om ni frågar mig...

Sara P. sa...

alltså, jag gillar era reflektioner!!!

Martin Olsson sa...

Varför får inte musik vara genomsnäll, trevlig och välspelad? Det finns en agenda som går ut på att kulturuttryck måste vara mörka, utmanande, destruktiva och provocerande för att riktigt räknas inom kulturetablissemanget. Jag dras till folkmusik framförallt för att den skänker mig glädje, livsmod och härlig positiv energi. Och att man har så förbannat roligt tillsammans när man dansar och spelar. Folkmusik är för mig fest och euforiska känslor. Sedan har jag absolut inget emot folkmusikgrupper som tänjer gränser och utmanar. Det behövs också och det applåderar jag. Det ena behöver inte utesluta det andra.

Johan sa...

Jag tycker det är okej att kritisera en recension. Men att dra sådär långtgående slutsatser om PO:s politiska agenda utifrån EN skriven recension, är lite magstarkt, eller?

Det är bra att kritisera de som bedömer och värderar (som PO) men det finns ju oÄÄÄÄndligt många recensenter i Sveriges avlånga land som gör ett myyyyycket sämre jobb och är betydligt mindre pålästa än just PO...

Sara P. sa...

Johan- De ord som används i den här recensionen hade i en sverigedemokrats käft låtit typ samma. Men- visst drar jag det till en spets också, för att skapa reaktion och diskussion.
Men jag tycker inte att Po är så påläst, tyvärr.

Rydis sa...

Man har ju läst en del Po-prosa genom åren. Denna recension kändes inte som något annat än en standard Podikt. Han använder minst halva recensionen till utsvävande flum och grova generaliseringar. Undra om det inte finns något annat jobb som han skulle tycka var kul, så skulle någon annan recensera folkmusik i DN.

Skicka en kommentar