24 januari 2013

MANNEN BAKOM (FOLK)MUSIKEN I SUCCÈFILMEN ÄTA SOVA DÖ!

Den flerfaldigt guldbaggebelönade filmen "Äta sova dö" har gjort värsta succépromenaden in i kulturens fina högborg. En fin och mycket göttig detalj är att musiken är gjord av Andreas Svensson, Sveriges Spelmäns riksförbunds styrelsemedlem! Mycket fiiiint!!! Här berättar Andreas själv om processen, sig själv och om filmen. Unna er!

 



Vem är du?

- Jag heter Andreas, är samhälls- och beteendevetare och jobbar med att utveckla landsbygden och organisationer, både i egen regi och genom anställningar. Jag har tre anställningar i trakterna av Örebro, Arboga och Köping. Och så spelar jag en massa låtar på kromatiskt knappdragspel. Oftast polskor. Jag har komponerat ca 300 låtar. Nu bor jag och Moa på en gård utanför Örebro där vi har hästar, hund, skånegäss, svarthöns och katter.

Vad har du för bakgrund?

- Geografiskt sett kommer jag från Örkelljunga i nordvästra Skåne. Rent kulturellt, så använder jag en svart/röd/vit folkdräkt från Norra Åsbo härad när jag ska göra mig vacker. Har dansat folkdans sedan sex års ålder och spelat dragspel sedan 14 års ålder (är 35 år ännu så länge). När jag flyttade till Örebro 1999 kom jag i kontakt med Felan och polskedansen och –musiken. Vilken jag frälstes av och satte av mot Bingsjö, Ransäter, Korrö och liknande eskapader, med livligheter frampå morgonkvistarna. Arbetsmässigt så har jag nog en rätt så brokig karriär som bagare, journalist, snickare, SO-lärare, IT-administratör och landsbygdsutvecklare.

Så - du har alltså gjort musiken till den Guldbaggenominerade filmen Äta, Sova, Dö. Hur kommer det sig?

- Min kompis Gabriela Pichler ringde och undrade om jag skulle vara intresserad av att sätta den musikaliska prägeln på filmen. Jag har gjort musik till en av hennes tidigare produktioner, den gången hade hon lite mer bråttom, så vi spelade in genom telefonen. Jag vid köksbordet i Örebro och hon hemma i garderoben. Resultatet lät som en gammal fonografinspelning. Coolt och helt rätt i sitt sammanhang. Efter att ha sett ett par filmklipp till ÄTA SOVA DÖ, så fick jag uppdraget att ta fram något ”som du tror att jag tycker om och som passar”, sa Gabbi till mig. Så det blev en blandning av hundraåriga polskor från västra Skåne och något nyare melodier från norra Hjälmaren. Och det visade sig passa.

Hur har denna resan varit?

- I början och under inspelningen tillsammans med Jonas Isaksson, så var det en kul och för mig lärorik grej. Jag tänkte att jag bidrar gärna med musik i ett nytt sammanhang och vill Gabbi att jag ska hjälpa henne med det här så tänker jag göra mitt bästa utifrån de förutsättningar som ges. Och så var det nyttigt för mig att samarbeta med Jonas – han är utmärkt musiker och har inspelningsmöjligheter och kunskap att bearbeta ljudfiler. Och jag spelar dragspel.

Sen när filmen haft premiärvisning i Venedig, brakade helvetet lös i form av massa vinster runt om i världen. Framförallt kvinnliga huvudrollsinnehavaren Nermina Lukac har kammat hem priser för sina insatser. Nermina är fritidsledare som sökte skådespelartjänsten via Arbetsförmedlingen.

Det är jättekul att få ha varit en kugge i det här enorma maskineriet som en vinnande film innebär. Guldbaggarna i måndags var verkligen en höjdpunkt! Vilken fest det var!

Hörs det i musiken att du är folkmusiker?

- O ja, det är tydlig folkmusikalisk prägel! Det är framförallt två stycken som används ett par gånger vardera. En polska från Barsebäck som jag hittade i Svenska Låtar och som ibland hörs på spelmansstämmor runt om (Nr.754 e. Per Munkberg). Och så en dissonant variant av en Närkepolska från Lillkyrka efter Zornguld-riksspelmannen Einar Olsson, framförd på nyckelharpa (Nr.280 e. Einar Olsson SvL Närke).

Hur är det att skriva filmmusik gentemot annan musik?

- Ja, Gabbi ville ju inte bara ha låtar, utan efterfrågade rätt så mycket ”oljud” och enstaka långa toner, fingrande på knavrar, ljudet från när jag tog upp och satte ner dragspelet och så. Det mest spännande var ju att tänka audiovisuellt. Gabbi var hemma hos mig vid ett tillfälle och visade en scen i filmen där huvudrollsinnehavaren har fått sparken från jobbet och snubblande springer längs en stor väg, chockad av uppsägningen. Med olika typer av musik till den scenen ändrades verkligen allt i hur man uppfattade och värderade det som skedde. I slutänden valde ljudklipparen och regissören att låta scenen vara musiklös. Det blev inte mindre effektfullt.

Hur ser framtiden ut?

- Framgångarna och uppmärksamheten kring ÄTA SOVA DÖ har lett till att jag fått ett uppdrag av den fria teatergruppen Teatervalvet i Örebro att komponera och arrangera musiken till en föreställning med tema ryska folksagor. Det ska bli jättespännande. Föreställningen kommer att visas under juli och augusti i sommar i Wadköping i Örebro.

Är du rik nu?

- Nej. Men vi fick betalt för vår insats.


Vart kan en lyssna på materialet? 

- Låtar finns i mp.3-format på min hemsida: www.silverfura.se, under länken Traditional Swedish Music. Den som heter ”754 Fmaj-polska Per Munkberg, Flädie, Skåne” är med i filmen. Vi spelade in 40-50 låtar till filmen och de andra filerna som finns med under samma rubrik var också aspiranter på att vara med. Av allt material blev det till sist fyra låtar som blev med under sammanlagt 4,5 minuters speltid i rutan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar