3 augusti 2011

Hälsinge Låtverkstad gästbloggar, dag 6

Hej igen, Folkbloggen!

Vilken makalös vecka det har varit. Fylld av musik, skratt, lek, dans, sång, bortsvettat puder, slime, glitterspray och, kanske framförallt, gemenskap. Det är inte länge sedan vi skildes åt och ändå saknar jag mina nya och gamla vänner. Det kändes som en oändlig vecka när vi spelade den där jämrans övergången för fjortonde gången, och nu när allt är över gick det plötsligt jättefort. Visst är det konstigt?

Jag frågar mig själv vad som var bäst och finner att jag är mållös.

Jag läste recensionen i Hudiksvalls Tidning och jag blev så lycklig. Man kunde vänta sig en rubrik som ”Ungdomar och folkmusik på Träteatern i Järvsö” eller ”Hälsinglands ungdomar i nyskriven pjäs”, men det enda som indikerade att det var ungdomar på scenen var bilden. Själva recensionen kunde ha passat in på vilken vuxenteater som helst, för det stod så proffsiga saker om oss (fast å andra sidan, vi är nog bra mycket bättre än de flesta vuxenteatrar). Jag uppskattar verkligen att vi får beröm för vår musikalitet, humor och scenvana och inte för att vi är en ungdomsverksamhet. Att vara en verksam ungdom är varken svårt eller särskilt beundransvärt.

I september drar vi till Holiday Club i Åre och visar allt Bildafolk vad vi går för. Tänk, de betalar nästan 100 000 för att vi ska kunna komma upp dit, bo, äta och framföra Den Odödlige för dom. Min spontana reaktion: Don’t screw it up!

Tack för mig!
Molly Andersson





(foton: Andreas Lundin)



FAKTA OM HÄLSINGE LÅTVERKSTAD
Hälsinge Låtverkstad drivs av studieförbundet Bilda med stöd av alla kulturskolor i Hälsingland samt Musik Gävleborg. Årets upplaga är den nionde i ordningen sedan starten 2002. Ungdomarna träffades för första gången i oktober 2010 och har sedan dess träffats sex kurshelger och tillsammans med ledarna Eiwor Kjellberg, Staffan Jonsson, Anna Öberg, Sofia Sandén och Sofia Lindström jobbat fram föreställningen Den Odödlige.

Låtverkstan uppmärksammades stort i media när Team Andreas från Järvsö vann Körslaget i TV4 i april. Kören valde att skänka vinstsumman på 500 000 kr till barn och ungdomsverksamheten som bedrivs i Hälsinge Låtverkstad.

Mer information: www.halsingelatverkstad.ne​t

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar