11 juli 2011

DET STORA SPELMANSSLAGET I HÄLSINGLAND

Under Delsbostämman så skedde kanske världens (?) första Spelmansslag. Det var Hälsinglands spelmansförbund som knåpade ihop en tävling för landskapets olika lag, och jädrar vad det tävlades. Åtta olika spelmanslag spelade till dans i en halvtimme och bedömdes sedvanligt av en hård jury. Vinnarna blev Järvsö spelmanslag, som fick ta emot 6 papp och en vandringsstatyett.

Alla vet ju att det är roligt att tävla och särskilt i lag. Typ fotbollslag och hockeylag och körlag och allt sånt där. Så det är kanske på tiden att spelmanslagen börjar också? Eller vad tycker ni? Sen får vi ju icke glömma Studentspelmanslagen som redan är veteraner i tävlingssammanhangen...



Och vandringspokalens skapare Johan Trolin skriver som följande om just pokalen:

För lite mer än en vecka sedan ringde vännen Staffan Jonsson och undrade om inte jag var rätt person att tillverka ett vandringspris till en spelmanstävling. Idén till utformning hade han redan, och jag var inte sen att nappa på förslaget. Så började en jakt på nödvändiga ingredienser. En gammal fiol hade jag redan, men en boxhandske var svårare att få tag i. Till slut kom jag på den lysande idén att kolla med leksaksaffären i Hudik. Där fanns det en, som var nästan perfekt. Jag fick dock fixa lite för att täcka över ett fult tryck. Satte dit en vit stjärna och en etta. Nöjd. :-) Att kapa av en fiol med sågen kändes konstigt i spelmans-hjärtat, men den VAR ju faktiskt dålig. Och billig. Och jag blev väldigt nöjd med resultatet. Hoppas de kämpande spelmanslagen blir nöjda med vandringspriset i tävlingen spelmanSLAGET, som alltså går av stapeln på Delsbostämman idag. Må bästa lag vinna.



Och här har vi vinnarna- Järvsö spelmanslag. Här går det att läsa mer om lagets seger.
(Jag snodde bilden från Facebook. Förlåt upphovsrättslagen och fotograf.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar