24 november 2012

HEJ HANNA ANDERSSON! VEM ÄR DU?

Folkbloggen vet att Sverige kryllar av fantastiska musiker och musikanter. Överallt. Det vill vi visa. Därför börjar vi nu en serie med intervjuer av olika personer som har folkmusik och folkdans som gemensam nämnare. Hur fint som helst. 
Först ut- Hanna Andersson, aktuell med sin examenskonsert vid Kungl. Musikhögskolan i Stockholm. 



Vem är Hanna Andersson? 

- Jag är en glad brud på 25 jordsnurr som spelar musik på min fiol, läser böcker, passar barn och går på sjukgymnastik med mitt knä!

Vad är en examenskonsert?

- Examenskonsert är det sista eldprovet innan du är helt och fullt utexaminerad från Kungl. Musikhögskolan, som jag har pluggat på i tre år. Det är en konsert där du själv bestämmer precis allt: Innehåll, plats, tid, medmusiker och tema. Det innebär en massa jobb som är både stressande, lärorikt och kul. I de flesta fall finns ju någon att dela bördan med, men här jobbar du på egen hand!

Hur kommer din konsert vara utformad? 

- Min konsert har namnet MINNEN och är baserad på minnen i olika former. Mina minnen, dina minnen, publikens minnen, gamla minnen och nya minnen. En del kopplingar kommer att vara tydliga för publiken, andra är kanske mest tydliga för mig. Jag tänker att det kanske inte är helt viktigt att förklara och berätta om allt som sker på scenen, alla kommer att skapa sin egen uppfattning ändå. Jag kommer att spela solo, tillsammans med mitt band Beata Bermuda och tillsammans med Anna Haglund, en fantastisk ljuddesigner. Konserten blir ca en timme lång utan paus och kommer att hållas på TeaterStudio Lederman i Vasastan i Stockholm.

Hur känns det nu innan examen?

- Så här innan konserten är jag nervös, lite stressad, peppad och förväntansfull. De senaste nätterna har jag bara drömt om saker relaterade till min examenskonsert!

Hur ser du på framtiden? 

- Jag ser på framtiden med förväntan! Det känns spännande att skapa mitt eget yrkesliv och jag är pepp på att sätta igång olika projekt. Självklart känns det lite osäkert med det yrke jag valt, men jag gör ju ändå något som jag tycker ofantligt mycket om.

Hur är du som folkmusiker? 

- Som folkmusiker är jag nyfiken och söker mig gärna utåt, mot andra genrer så att säga. Mycket av min inspiration hittar jag till exempel i popmusik. Annars har jag fått höra att min spelstil är ganska "gubbig", vad nu det kan betyda.

Vad är bäst i folkmusiksvängen just nu?

- Bäst just nu måste vara att så många vägrar ge bort folkmusiken till nationalistiska sympatisörer som vill stämpla den som "ursvensk" eller nåt lika fånigt. Jag är för att musik, precis som vilken konstart som helst, stagnerar och dör om den inte får nya influenser från olika håll. Helt perfekt just nu när vi som aldrig förr har möjlighet att möta musiker och konstnärer från runt om i världen här på hemmaplan!

 Tre år på Kungl. Musikhögskolan- hur skulle du sammanfatta dessa ord?   


- Tid att definiera mig och min musik. Jag har insett att jag också är en konstnär, att musik är en konstart och att det bästa sättet att skapa ofta är att följa sin magkänsla. Det har varit roligt, svettigt, svårt, insiktsfullt och självklart finns lite ångest med i bilden också. En riktig berg-och-dal-bana!

Examenskonserten är 27/11 kl. 19.30 på TeaterStudio Lederman, Gästrikegatan 13 i Vasastan, Stockholm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar