14 maj 2011

NY GÄSTBLOGGARE: ERIK RYDVALL



Att spela nyckelharpa i en flamencokompani i Schweiz.
Sitter på torget i Baden, Schweiz mellan två korta blixtuppträdanden i en damklädesaffär här i stan. Spelar Bach preludium för cello och i skyltfönstret dansar tre flamencodansöser från Madrid. Hur hamnade jag här?

För tre år sedan började jag spela med några flamencomusiker i Göteborg som kallar sig för Soniquete. På ett av gigen var slagverkaren Fredrik Gille med och spelade. Han har under en tioårs period jobbat en hel del med ett flamencokompani i Schweiz som heter Flamenco on Route. Till vårens produktion hade den konstnärliga ledaren bestämts sig för att hon ville ha med nyckelharpa! Den historien är ett kapitel för sig men vi kan nöja oss med att så var fallet.

Fredrik fick frågan om han kände någon nyckelharpist som skulle kunna passa och han hade den goda smaken att tipsa om mig! Tack för det.

Nu har jag bott här i Baden i snart två månader och lärt mig både en hel del spanska inkl. svordomar (de är förtjusta i sånt!) samt flamenco.

Om 6 dagar är det premiär på vår uppsättning av Orfeo och Euridice. Det är jättespännande och kul.

Det är intressant att spela nyckelharpa i ett land där ingen vet vad det är man spelar. Man blir fri som en fågel! Detta kan jag kanske utveckla mer någon annan gång...

Det var allt för nu
//Erik Rydvall

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar