20 februari 2013

HALLÅ LISA LESTANDER OCH UMEFOLK!




Vad är UmeFolk?
- Umefolk är en folkmusikfestival i Umeå med musik,dans och kurser från hela världen. Umeå folkmusikförening är beställare av festivalen och den genomförs tack vare stöd från Umeå kommun, RfoD och Studieförbundet Bilda. Umefolk har en starkt ideell bas med ca 120 helt fantastiska volontärer som gör det hela möjligt.


Hur känns det inför nästa helgs festival?
- Väldigt kul att det äntligen händer på riktigt. Det är så länge vi bara planerar och skapar en festival i huvudet, det är skönt de här sista veckorna när arbetet blir mer konkret. Jag ser otroligt mycket fram emot festivalen!

Vad kommer hända?
- Konserter, dans, jam och fest!

Någon nyhet för i år? 
- Vi har en extra scen, Miklagård, så programmet är fetare än någonsin. Som vanligt när det handlar om musik från hela världen blir utbudet unikt varje år. Allspelet på Idun som inleder fredagskvällen på Idun hade premiär i fjol men blir ännu större i år. Kan man bara gå på en konsert under Umefolk rekommenderar jag Allspelet! En nyhet är att vi har fyra stylister från en ekologisk salong i Umeå som erbjuder gratis styling och make-up i foajén för festivalbesökarna.

Finns det något du är nervös inför?  - Jag är mest peppad! Lite nervös för att alla volontärer helt plötsligt ska bli sjuka eller alla flyg ställas in, sånt som inte går att kontrollera.

Hur är Umeå som folkmusikstad?
- Jag märkte när jag flyttade härifrån hösten 2004 att Umeå är väldigt aktiv som folkmusikstad, som musikstad överhuvudtaget. Det händer mycket och folk är engagerade och ser till att det händer själva. Det är ju en bit att åka till andra städer så det är enklare att skapa saker här. Umeå musikskola har mycket folkmusik i sin undervisning och är en stor anledning till att jag håller på med folkmusik idag. Sedan är så klart Umefolk väldigt betydande för Umeå folkmusikliv, det har den i alla fall varit för mig. Jag hade min första spelning där och det var viktigt för mig, både att få spela själv och höra andra.

Du är ju också medlem i Kraja- vad har in för planer på g?
- Vi har ett nytt projekt som vi kallar Kraja Extended där vi bjudit in Petter Berndalen på slagverk och Axel Andersson på elgitarr och live-elektronik. Det är kul för oss att experimentera med vad vi kan göra även tillsammans med instrumentalister och vi kommer spela in en ny skiva framåt hösten, med eget material precis som vår senaste skiva. Utöver det kommer vårt andra nothäfte ut till sommaren (Bo Ejeby Förlag). Vi har fått många förfrågningar efter våra arrangemang genom åren och gav ut ett första nothäfte för två år sedan. Sedan fortsätter vi så klart med Kraja som kvartett också och spelar framför allt i Tyskland i sommar och höst.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar