8 februari 2013

BILDER FRÅN EN SVENSKÄLSKANDE BAR I MINNEAPOLIS

I höstas när jag var i USA och spelade runt om i North Dakota och Minnesota tog vi några dagar ledigt och besökte Minneapolis. Allas vår Joel Bremer guidade oss via internet till massa bra hak där en kunde jamma, hänga och lyssna på assvängiga konserter. Och så hamnade vi av en ren slump på det berömda Cedar Cultur center- ett konsertställe mitt i Minneapolis som riktat in sig på folkmusik. Och vad skådade inte våra ögon om en stor wall of fame med typ de fleta av sveriges professionella folkmusiker? Det var ju inte för inte en blev lite stolt när en kunde peka ut den ena efter den andra och ba "Den känner jag" "Min lärare" " Min kompis". Tjusigt att inse hur liten folkmusiksvängen är och framörallt världen. 


Några av alla deras affischer. Under många år hade de en nordisk folkmusikfestival på detta ställe och därav det stora flödet av svenskar. Men efter 11 september 2011 har det blivit så sjukt mycket krångligare att få visum till USA och därav är det svårt att fortsätta ha det stora flödet av kulturutbyte. Gränser alltså. Så jädra tråkigt.


Gratis öl i karaff av Cedars musikälskare och arrangör Michael. Han älskade svensk folkmusik. Najs!!


/Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar