9 december 2012

HEJ HALLÅ MAGDALENA ERIKSSON! VEM ÄR DU?




Vem är du?
- Jag är Magdalena Eriksson från Gottne utanför Örnsköldsvik. Arbetsfri med fiolen i vänsterhanden varvar jag min tid med att flänga runt och spela och baka pepparkakor med min farmor. Förra året gick jag Malungs folkhögskola och blev frälst av allas vår Jonny Soling och innan det bodde jag hemma och gjorde sånt man gör när man växer upp. Till exempel spela fiol, äta kex, bli längre (eller inte), baka tunnbröd, paketera älgkött, gå i skola och så vidare.

Varför vinner du massa grejer? 
- Oj, jag vet inte. Det har blivit så, kul men konstigt.

Vilka olika musikaliska projekt har du? 
- Algot och Bjäran är banden som tar upp det mesta av min tid just nu. Algot är jag och Mattias Mårtensson som spelar cittern. Vi släpper snart en skiva som vi har hållit på med i höst, den kommer någon gång i Januari. Fiol och cittern med lite effekter och stompbox. Bjäran är jag, Mattias Mårtensson, Peter Bonde och Christian Cuadra. Fiol, saxofoner, gitarr och slagverk. Vi vann nyss Årets unga folkmusikband i Falun och just nu kommer det mer och mer spelningar. I helgen spelade vi i Stockholm, på Stallet på fredagen och på en välgörenhetsgala på lördagen. Sedan har jag också familjen Eriksson, som är min familj (mamma, pappa, Anna, Evelina och även Mattias). Vi spelar lite nu och då, här och där. Till exempel en julkonsert ska vi ha i Ö-vik och i Juni åker vi till Los Angeles och spelar.

Hur är det att vuxit upp i en fet folkmusikfamilj? 
- Det är jättekul! Det har aldrig varit tyst någonstans i vårt hus och i köket har vi dansat nästan lika mycket som något annat. När jag var liten trodde jag att allas föräldrar spelade något instrument eftersom alla mamma och pappas kompisar gjorde det. Knepigt nog har ingen av oss någonsin blivit tonårstrotsiga och slutat spela under någon period. Det har vi väl kanske de årliga sommarutflykterna till Delsbo och Bingsjö att tacka för. Att somna till att folk spelar är det bästa jag vet.

Hur ser framtiden ut? 
- Min och Mattias skiva ska bli klar och vi ska förhoppningsvis ut och spela mycket med den, vi ska spela lite överallt med Bjäran och jag har just nu inga mer bestämda planer än så. Tillslut vill jag plugga till fiollärare. Jag tycker att det är intressant att lära ut, fast jag har nog egentligen inte något val med två föräldrar som är lärare och en storasyster som pluggar pedagogik.

Varför just folkmusik? 
Det är kul och intressant! Spelglädjen som folkmusiker har har inte jag sett på samma sätt i någon annan genre och gemenskapen man får med alla som åker runt på stämmor är fantastisk. Huvud mot huvud, stråke mot stråke och kör! I flera timmar. Att utforska en polska på två fioler är nästan bättre än att kramas.

Vad är bäst inom svensk folkmusik just nu?
- Jag är i en riktigt gubb-period. När jag slår på en skiva
 hemma är den nästan alltid Röjås Jonas som sjunger eller spelar, innan det var det ett tag då det var mest västerdalslåtar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar