31 december 2011

GOTT NYTT ÅR!!!!



Hörrni hörrni kära läsare!
Tack för i år och vi hörs nästa!


Tills dess- en liten spotifylista med en del av all fantastisk musik som släppts på skiva under året. Ja, den är lite begränsad då många grymma skivutgåvor ej finns på Spotify, men ändå, massa fina bitar att lyssna på för att minnas 2011!
Gott nytt år!! //Sara

28 december 2011

RADIO GÅNGER TRE



Dagens vinterpratare i P1 var författaren och journalisten Lena Andersson. Hennes program kan ses som en fortsatt kommentar på det som Esmeralda Moberg skrev tidigare i december. Väldigt fint om folk och vad som definierar nationer, och om värdet av konst och kultur!

Och så har vi såklart Folke, en klassiker i radiosammanhang när det gäller folkmusik. Sveriges Radio P2 sätter varje vecka ihop ett magasin fullspäckat med intervjuer, ny musik och djuplodande reportage. Att programmet dessutom aktivt arbetar för att avsändarna bakom de röster och musik som hörs ska vara 50 procent män och 50 procent kvinnor är en mycket god idé. Folke är fint helt enkelt.

Musikmagasinet Lira har också helt plötsligt kommit på att ljudande journalistik är något som är bra att komplettera en tidning med. Sen i december har redaktionen satt ihop både material från tidningen och nya anekdoter med blandad musik:
http://www.liraradio.se/

27 december 2011

GO JUL I EFTERSKOTT DÅRÅ!

Hej hej och God jul i efterskott och Gott nytt år i förskott!
Hittade två godjulvideos, en från Simon Simonsson och en från Alla Fagra. Väldigt fint.


22 december 2011

JAN BJÖRKLUND PÅ VISIT I SKOLVÄSENDET

För några veckor sedan besökte Jan Björklund Kunglig Musikhögskolan i Stockholm. Linnéa Aall Campell och Sunniva Abelli från folkmusikinstutitionen var på plats och skrev följande statusuppdateringar på Facebook kort efter mötet:

"Träffade utbildningsminister Björklund idag. Han sa jaha så ni spelar nåt slags svensk folkmusik? eh jo vi går på folkmusikinstitutionen. Är det bara tjejer på den här utbildningen? (vi råkade vara fem tjejer som hade stråkrep just då). nej (hade han frågat det om vi varit fem kill...ar?). Vi är nog den mest jämställda utbildningen på skolan tror vi, sa vi. (jan går vidare till nästa ämne) Vad är det där för instrument? En nyckelharpa, nästan Sveriges nationalinstrument. Det är ett lokalt instrument från Uppland (jan flackar med blicken, för mycket information) Hur ser arbetsmarknaden ut för er sen då? Frilans o lite olika. Fast anna går lärarprogrammet. Jaså du ska bli musiklärare? Nej fiollärare. (Jan flackar med blicken). Och ni har spelat länge? Ja vi började väl i sjuårsåldern de flesta av oss. Fast johanna började när hon var sjutton. Jaha så då ligger du tio år efter de andra? Nej. Hahaha. Otroligt vad många nekande svar han lyckades pricka in. Och inte en enda intelligent personligt riktad fråga. Vi började skratta. Då tyckte utbildningsministern med militärbakgrund att det blev för mycket. Nej nu blev det för flamsigt här, tack och hejdå!"

//Sunniva Abelli

"Det roligaste var nästan när han blev informerad om att det även går killar på institutionen och drog slutsatsen; jaha, så ni har dragit er undan för att få vara ifred? -Nej så är det inte. Och trots hans önskan om ordning och reda stövlade han, och ca 10 pers till, in utan att knacka och avbröt med uppmaningen;"Nej nu får ni berätta" Berätta vadå? Jag skulle vilja berätta att jag tycker han och hans rövargäng i regeringen har fått allt om bakfoten (...)
//Linnéa Aall Campell




Så ni sysslar alltså med två saker? Folk och musik? Gillar det förstnämnda bäst. Det sistnämnda känns lite för mycket flumskola för min del.

21 december 2011

EN UPPMANING FRÅN PROJEKTLEDARE PETER AHLBOM


Märta Ramsten, 2011 års hederspristagare.

Vem är årets artist 2011? Vilken grupp har varit bäst i år? Och vilken arrangör har jobbat hårdast?

Gå in på www.gala.se och lägg din röst så kanske dina favoriter får pris på Fiolk & Världsmusikgalan i Malmö 31 mars! Klicka på "nominera" i vänsterspalten och sätt igång. Glöm inte era briljanta och oemotståndliga motiveringar - juryn sitter redan rastlöst och väntar på att få börja diskutera era förslag!

Folk & Världsmusikgala blir det för tredje året 2012. En massa kanonbra artister på scen och så åtta priser att dela ut då. Vill ni veta vad man får i pris så är det den där guldskimrande fyrverkeripjäsen som Märta Ramsten så belåtet kollar in på bilden ... hon blev Årets Hederspristagare vid galan i Göteborg i våras.

Kom igen nu och föreslå vinnare! Och glöm inte bort att boka helgen 29-31 mars - det blir årets fest i Malmö!

//Peter Ahlbom

MERA MERA MUSIK: BOWING 9

Folkmusik/kammarmusik/arrangerad och färdigskriven-musik-för-folkmusikstråkarprojektet Bowing 9 släppte sin debutskiva höstas, väldigt tjusigt:

20 december 2011

NY TRIO: ODE

Hittade just några videos med gruppen ODE, beståendes av Emilia Amper, Olle Linder och Dan Svensson. Svinfin kombo och bra resultat, kolla här bara:

14 december 2011

EN PÅMINELLSE FRÅN ESMERALDA

//Här följer ett påminnelsebrev från folksångerskan Esmeralda Moberg till Sverigedemokraterna vilket också vidarebefordras till en handfull publika debattforum och ett par övriga personer.//

'Vi älskar Taubes äkta svenska mångkulturvisor.'


Hej Sverigedemokrater.
Jag tror att fler än jag är nyfikna på att få svar på det brev jag sände till er den 20e november. Brevet har publicerat som blogginlägg i Folkbloggen. Gilla-markeringarna på facebook är i denna stund 1070 personer. Inlägget har 178 kommentarer. Är det inte roligt att så många visar intresse för utvecklandet av er politik?

Den belysande frågan kvarstår: Var Taube en skapare av genuin svensk kultur eller var han en riktig mångkulturskapare i SDs ögon?
Skulle Taube om han levde idag stödjas ekonomiskt i sitt skapande om SD fick bestämma? Taube importerade många melodier från Argentina och blandade kulturerna friskt där han stod i poncho och kofösarhatt på scen. Denna blandning var inte något som långsamt vuxit in i den svenska kulturen och den kom inte från ett näraliggande land. Dessa båda varande kriterier för naturlig kulturutveckling enligt SDs tidigare musikpolitiska talesperson Marie Stensby i intervju i Gimle tidigare i år. I samma intervju ger hon just Taube som ett exempel på musik SD vill främja.
Om Taube med sin kulturblandning skulle åtnjuta statligt stöd, vore det självklart att alla andra som på eget bevåg importerar långväga influenser idag också är möjliga mottagare av statligt stöd i en kulturpolitik styrd av SD.
Om Taube inte skulle beviljas stöd på grund av att han främjar mångkultur går SD emot hela den majoritet av typiska svenskar de säger sig tala för.

Jag ställde frågan om Taube i mitt öppna brev 20e november. Jag har inte fått något svar men jag noterar att SD inte nämner Taube i den nya text som tillkommit på deras hemsida sedan jag skrev till dem.
"Vad är svensk kultur?" heter denna.
En trevlig och anspråkslös text i veckotidningsreportagestil. I politisk mening tunt. I synnerhet för ett parti som säger sig vilja åstadkomma en drastisk förändring av kulturpolitiken, enligt anförande av Mattias Karlsson i riksdagen.
I texten formulerar SD själva sin omöjliga uppgift;
"Om vi skulle göra en lista på 100 saker som vi anser ingår i svensk kultur, och person från ett annat land skulle göra en likadan lista över vad som ingår i det landets kultur, så skulle förmodligen en del av dessa 100 saker vara samma på bägge listorna. Det innebär inte att vi saknar en kultur eller att den svenska och det andra landets kulturer är likadana."
SD sätter fingret precis på den ömmande punkten:
Hur ska SD säkert kunna avgöra vad som är svenskt och inte?
Eftersom SD är så medvetna om dessa svårigheter blir jag med flera nyfikna på hur de tänkt förhålla sig till denna kulturella överlappning i sin kulturpolitiska, ekonomiska implementering.
Vem menar de skulle ha kunskapen att särskilja dessa kulturens symboliska innehållslistor och hur? Med vilka verktyg ska gränserna dras så att man kan avgöra exakt vad som ska åtnjuta statligt stöd i egenskap av genuin svensk folkkultur?
Hur ska SD känna igen en blivande Taube? Hur ska de avgöra om någon som just nu gör en drastisk mångkulturblandning om femtio eller hundra år är den som kommer omhuldas som det svenskaste vi har?

Bästa hälsningar
Esmeralda Moberg




referenser:

Marie Stensby i Gimle:
http://gimle.cc/?page_id=604

Nytillkommen text på SDs hemsida:
http://sverigedemokraterna.se/vara-asikter/var-politik-a-till-o/vad-ar-svensk-kultur/

Mattias Karlsson i riksdagens kulturdebatt:
http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=101&bet=2010/11:35#anf55

8 december 2011

EN TORSDAGSKVÄLL I STOCKA

En mörk snöfattig decemberkväll vandrar jag i Gamla Stans gränder och kliver efter ett tag ner i en mörk och trång källare. Möts av en dörr med en äldre kvinna sittandes innanför. Trettio spänn betalar jag och får kliva in i ett varmt omklädningsrum. Funderar huruvida jag ska ta på mig min baddräkt eller inte, men förstår snabbt att i det här badsammanhanget är alla näck. För ikväll är det kvinnornas. Det är jag och massa nakna tantkroppar. Ser in i det stora valvet- en stor bassäng. Tända ljus. Lite julmusik. I duschhytterna gamla badkar där folk tvagar sig. Längre in i hörnet en massagebänk och en massör 70 plus med tofflor, permanentat hår och storblommig klänning. Börjar simma. Plötsligt kommer 12 kvinnor 60+ i togas och roliga hattar in. De blåser i ocarinor (som lergökar) och trallar på en polska från Äppelbo. Sen fortsätter de att riva av hits som "Grannens bastu..." och "Limu lima". Jag smälter, ler och sjunger med. Kanske det finaste som hänt denna månad någonstans i en källare i Stockholm.
//Sara
Foto: Emma Nordung

6 december 2011

GÄSTBLOGGARE ELIN: FOLK HJÄRTA MEDELTID?

Ja, det är klart! För vem har fått för sig att folkmusik bara är fioler som spelar polskor?
Liksom den traditionella folkmusiken har den medeltidsinspirerade folkmusiken slentrianmässigt då och då beskyllts för diverse obehagligheter. Främlingsfientlighet i synnerhet.
Och min upplevelse av medeltidsmusik och medeltidsevenemang är något helt annorlunda, liksom med annan folkmusik. De kan ha, precis som spelmansstämmorna kan jag tänka mig, sin egen jargong som kan kännas uteslutande. Men människorna där?
Inte då.

Här är en liten glimt i hur stämningen och folket är:


Såhär är det i sina vackraste ögonblick på ett medeltidsevenemang. Och just detta är från ett väldigt stort evenemang, Gycklargruppen TRiX drar tusentals i publik under eldshowen, där de flesta är på samma goda humör. Klart är jag partisk då jag har hängt på medeltidsveckan på Gotland sen 2004, men so what? Detta är ändå medeltids-häng i sitt esse! Opretentiöst, välkomnande och med en självironisk glimt i ögat.
Man hittar Loke på www.lokeloke.se

Måns Klang, även känd som Loke, ger ibland en mer melankolisk ton mitt i allt stoj:


Folkblogg'n ska så klart ha en tretaktslåt, courtesy of Patrask, mitt favoritband i medeltidsgenren:


Ni hittar dem annars på www.patrask.net

Och mitt andra, Poeta Magica från Tyskland. Jag kommer aldrig att kunna förmedla känslan i att ha sett dem och Patrask jamma ihop på nån dryg meters avstånd i en medeltida källarpub med en medeltidsklädd, glad, galen, dansande publik omkring mig. Men där har jag varit, och ni har säkerligen lika episka och personliga musikminnen.

Här är en repetitionssnutt från en av låtarna de spelade ihop den natten, även känd som Poeta Magicas monsterhit "Soleil":


Hittas på www.poetamagica.com

Det finns massor av bra band och artister i genren, t.ex. Schandmaul, Cultus Ferox, Patriarkus och Garmarna såklart. Det här är verkligen inte allt :)

För att sluta med nåt peppigt, spisa lite mer Patrask!



Vi ses nästa vecka!*

Puss och kram!

*medeltidsvecka alltså. Inga andra veckor räknas egentligen.

//Elin H.

5 december 2011

ÅH JAN JOHANSSON!

Jazzfolkfusionekvilibristen Jan Johansson är en musiker de flesta känner till. Det är tur, för hans fingrar tillsammans med ett piano skapade sannerligen den allra finaste musiken. Och för att hylla det här har Sarah Riedel och Georg Riedel tonsatt en text av Cornelis Wreejsvik. Resultat blev svinbra och låter såhär:


Och så lite plockar vi fram lite fint från Jan Johansson när vi ändå håller på:






Och framförallt- är det en skiva ni absolut icke ska missa är det "Adventures in jazz and folklore" där Jan Johansson medverkar på några bitar. Där snackar vi gubb och gumrock i sann bemärkelse. Samplingar + jazz + trallsväng= nå så jävulskt bra.

VAJJERT VIRVLA OCH BOOT!

4 december 2011

KOMMENTARERNA

Darlings- läs läs läs kommentarsfältet under Esmeraldas fantastiska inlägg. Där händer det grejer vill jag lova. Som en pingismatch fast roligare.
Glad advent //Folkbloggen

VIBRATIONERNA

1 december 2011

ETT ÖPPET BREV TILL JIMMIE FRÅN ESMERALDA


Jag såg dem på håll, de dyra männen som klev ut på regnglittrande kullersten från Victory Hotel. Några steg närmre inser jag att det är själve Jimmie Åkesson i sällskap med en man i en rock för minst 20 000kr samt en säkerhetsbuffel med sladd i örat.
Min första instinktiva reaktion var "Jag Tittar Bort Föraktfullt".

Men hjälp vilken okonstruktiv reaktion!
Jag känner igen den från den gång en man som satt mitt emot mig i en halvtom tunnelbanevagn halade fram snorren under sin blå täckjacka. Jag bara reste mig och gick och låtsades som om han och hans organ inte existerade.
O vad jag har grämt mig i efterhand. LOVAT mig själv att om det någon gång händer något liknande ska jag ställa mig upp och ropa;
-Hallå allihop! Den här mannen drog just fram sin kuk mitt framför ögonen på mig! (ni får ursäkta, men det är de ord jag tänker använda!)
Kan det vara detta löfte som nu gnistrade till i min hjärna där i en mörk gränd i Gamla stan?? ;

Nä, nu har jag min chans! tänkte jag, sa hej och smattrade sedan på om kulturpolitik ända tills säkerhetsbryfflot bryfflade upp sig framför mig och sa att nu räcker det, nu måste de få åka.
Jimmie Åkesson sa ingenting, han var obehagligt blek och blank och såg ut att vara en protes helt och hållet.
Den andre personen (Jag kan inte lista ut vem det var. När jag tittar på deras hemsida ser flera förbryllande lika ut.) hade en sympatisk och öppen attityd och bad mig skriva till sverigedemokraterna.se "så tar vi debatten där".
Även jag höll en charmerande om än intensiv ton men jag skakade, bokstavligen skakade av vrede säkert en timme efteråt.

Det jag fick sagt var det "gamla vanliga":
Ni försöker lura oss att ställa saker emot varandra som egentligen inte alls står i konflikt! Mångkulturen främjar i verkligheten den svenska traditionen. Jag är folksångerska och ju mer jag spelar med musiker från andra kulturer desto mer stolt blir jag över den svenska traditionen. Jag vill ju visa dem något lika starkt och unikt som deras musik.
Och om man ska kunna blanda, hörrni ni, så måste man ju ha NÅGOT EGET att lägga in i blandningen!

Efteråt då jag försökte diska bort den värsta aggressionen kände jag mig djupt missnöjd med min egen infallsvinkel!
Där stod jag och förklarade och försvarade min verksamhet mot.. mot.. vaddå??

Har vi någonsin fått höra svart på vitt vad de tänker och vill utöver de konsekvenser vi själva har dragit utifrån deras svepande luddiga förslag och påståenden.
Sedan pågår diskussionen om hur det verkligen förhåller sig mest mellan oss som gillar samkultur.
Vi vill förklara och bevisa för allmänheten hur det förhåller sig.
Otroligt viktigt, men hallå! Kom igen Sverigedemokrater -kom med era argument för att det verkligen förhåller sig på det vis ni tror! Var är era idéhistoriska underlag? Era egna erfarenheter? Och vad i KONKRETA ordalag är det ni tror på?

Vänner och kollegor; Varför låter vi dem sätta agendan och hamnar i en position av att försvara det vi tror på??

Sagt och gjort, du okände dyrrocksman; jag skriver ett öppet brev till er och vidarebefordrar det till alla debattforum på alla tidningar jag kan komma på.

Ja, ja, jag vet -man måste begränsa sitt ämne och hålla sig kort om man vill bli publicerad, men det var O.M.Ö.J.L.I.G.T!

Här följer brevet jag fradgatuggande skrev;

Öppet brev till Jimmie Åkesson

Söndag kväll den 20e november mötte du en av dina farligaste fiender i en mörk gränd i Gamla stan
(utanför ett hotell på Lilla Nygatan. Kommer du ihåg?).

Ja det är sant, jag är en av dina farligaste motståndare.

Vad är det som är så farligt med en svensk folksångerska som tonsätter svensk poesi, har en folkdräkt som hennes mamma själv vävt tyget till och som, på riktigt har varit fäbodpiga i Dalarna, mjölkat getterna och ropat på kossorna,( eller KULAT efter kossorna som vi säger. Känner ni till att det kallas så?)

Det farliga är att jag är en av de människor som jobbar med kunskap och tror på fakta och att jag har mycket mycket större kunskap än ni vad gäller den svenska kulturen. Jag har själv jobbat fler timmar än alla era riksdagsmän tillsammans för att bevara och levandegöra svenskt kulturarv.


Det är möjligt att ni har något dokument som har tyngd och förankring hos sakkunniga. Det kanske bara är så att ni inte har några talespersoner som på något klart eller begripligt sätt kan redogöra för vad ni innefattar i era begrepp eller vad ni grundar era antagande om kulturhistoria, kulturutveckling eller tvärkulturella influenser på.
Allt jag hört hittills har varit så vagt och kraftlöst så jag vet inte vad jag egentligen kan säga om det alls.


Om ni är intresserade av att de kulturarbetare som arbetar med exakt det ni säger er måna om ska ta er på allvar så måste ni ju vända er till oss, söka kunskap och inspiration direkt från auktoriteter, forskare, lärare och legender på området.

Har ni kontaktat Svenskt Visarkiv?
Har ni kontaktat RFoD (riksförbundet för folkmusik och dans)?
Har ni kontaktat Folkmusikens hus i Rättvik?
Har ni kontaktat någon på Institutionen för folkmusik på Kungliga Musikhögskolan? Susanne Rosenberg, prefekt?Sven Ahlbäck? någon annan?
Har ni kontaktat lärarna vid tex Malungs folkhögskola eller Bollnäs folkhögskola?

-För att bara nämna en handfull vars kunskaper borde intressera er.

Ni får ursäkta att jag frågar så basala frågor, men samtidigt förstår ni då kanske vilket svagt och ofokuserat intryck ni gör.
Ni kan ju inte säga er vara intresserade av svensk folkkultur om ni inte går in i dialog med de verkligt sakkunniga och framstående utövarna, lärarna och forskarna som jobbar stenhårt varje dag på att frälsa själar till svensk traditionskultur.

De gånger förgrundsgestalter inom folkmusiken framträder eller uttalar sig blir de undantagslöst ignorerade eller bemöts med enbart spott och spe av sverigedemokrater.
ALLA utövare av den kultur ni vill främja kan ju omöjligt vara ovärdiga representanter i era ögon, för om dessa inte utövade kulturen, skulle det inte existera någonting för er att värna om.
Eller hur tänker ni? Berätta för mig vilka ni tycker ska "levandegöra kulturarvet" för att använda ert eget uttryck.


Jag nöjer mig med ett enda konkret exempel: Ni har påstått att utomnordisk folkmusik tränger undan den svenska folkmusiken på våra högre lärosäten. Jag vill väldigt gärna höra er referens till denna uppgift, för om man frågar ovan nämnda Sven Ahlbäck eller Susanne Rosenberg så är det inte alls överensstämmande med fakta.

Om ni inte ens kan lägga den ringa tid det tar att ringa till KMH och göra denna faktaresearch undrar jag;

HUR TROR NI ATT NI SKA KUNNA VINNA VÅRA SVENSKA HJÄRTAN?


Ge mig en programförklaring där ni tydligt beskriver vad ni menar med svensk kultur, svensk tradition och svensk musik i mer specifika ordalag än "jul" eller "midsommar".

-Evert Taube kan ni väl omöjligt syfta på när ni talar om svenskt kulturarv, så mångkulturell som han var i sin poncho, hatt och melodier direkt importerade från Pampas. Jag hör dock ofta hans namn nämnas jämsides med senapssill i dessa sammanhang.
Med eran syn på saken ser jag det snarast som att han bidragit till att urvattna genuin tradition genom att låna och blanda med argentinskt i en enda sörja. Eller?
Skulle ni vilja stödja hans skapande om han levat idag?

Detta är en viktig fråga som jag kräver svar på -Skulle ni vilja stödja Evert Taube ekonomiskt om han levde idag?

Exakt vilket främmande kulturarv är det som ni anser gör intrång och riskerar att ta över, och genom vilka kanaler?
Ni måste rimligtvis mena den amerikanska, för det är den enda främmande kultur som verkligen strömmar in i våra liv via TV, radio, litteratur osv. Jag kan inte se att någon annan kultur har den ringaste chans att på något sätt överrösta det svenska.
Nästan ingen av mina vänner kan nämna en enda egyptisk popstjärna, turkisk TVserie eller pakistansk författare
Kan ni? Eller vilka tänker ni på som håller på att ta över?

Om ni inte kommer med ett saftigt dokument kan jag inte annat än tro att ni är otydliga med flit. Att syftet är att alla människor ska kunna läsa in sina helt egna versioner av " Vi och dom", att allt detta bara är en rökridå där man övergått från det inte längre gångbara begreppet
"renrasiga människor" till att tala om "renlärig kultur". Det senare ett lika odefinierbart och verklighetsfrånvänt begrepp som ska appellera till irrationella känslor av osäkerhet och fientlighet.

Jag märker till mitt förtret att jag och andra kulturarbetare går in och försvarar sin/vår verksamhet gentemot de vaga formuleringar ni presterar, eftersom ni ju provocerar många kulturarbetare -ja, att spela på känslor tycks faktiskt vara det ENDA ni kan!

Det är hos ER kära vänner bevisbördan vilar.

Alla seriösa hårt arbetande politiker är värda respekt, men bara om deras jobb underbyggs av fakta, inte diffusa känslor eller rent felaktiga ogrundade antaganden.


Bästa hälsningar

Esmeralda Moberg

Man får ett automatiskt svar att de försöker ge personliga svar på alla brev inom 48 timmar. Nu har det gått en dryg vecka. Kanske snart dags för en påminnelse? Från mig, och kanske från någon av er också?