6 december 2011

GÄSTBLOGGARE ELIN: FOLK HJÄRTA MEDELTID?

Ja, det är klart! För vem har fått för sig att folkmusik bara är fioler som spelar polskor?
Liksom den traditionella folkmusiken har den medeltidsinspirerade folkmusiken slentrianmässigt då och då beskyllts för diverse obehagligheter. Främlingsfientlighet i synnerhet.
Och min upplevelse av medeltidsmusik och medeltidsevenemang är något helt annorlunda, liksom med annan folkmusik. De kan ha, precis som spelmansstämmorna kan jag tänka mig, sin egen jargong som kan kännas uteslutande. Men människorna där?
Inte då.

Här är en liten glimt i hur stämningen och folket är:


Såhär är det i sina vackraste ögonblick på ett medeltidsevenemang. Och just detta är från ett väldigt stort evenemang, Gycklargruppen TRiX drar tusentals i publik under eldshowen, där de flesta är på samma goda humör. Klart är jag partisk då jag har hängt på medeltidsveckan på Gotland sen 2004, men so what? Detta är ändå medeltids-häng i sitt esse! Opretentiöst, välkomnande och med en självironisk glimt i ögat.
Man hittar Loke på www.lokeloke.se

Måns Klang, även känd som Loke, ger ibland en mer melankolisk ton mitt i allt stoj:


Folkblogg'n ska så klart ha en tretaktslåt, courtesy of Patrask, mitt favoritband i medeltidsgenren:


Ni hittar dem annars på www.patrask.net

Och mitt andra, Poeta Magica från Tyskland. Jag kommer aldrig att kunna förmedla känslan i att ha sett dem och Patrask jamma ihop på nån dryg meters avstånd i en medeltida källarpub med en medeltidsklädd, glad, galen, dansande publik omkring mig. Men där har jag varit, och ni har säkerligen lika episka och personliga musikminnen.

Här är en repetitionssnutt från en av låtarna de spelade ihop den natten, även känd som Poeta Magicas monsterhit "Soleil":


Hittas på www.poetamagica.com

Det finns massor av bra band och artister i genren, t.ex. Schandmaul, Cultus Ferox, Patriarkus och Garmarna såklart. Det här är verkligen inte allt :)

För att sluta med nåt peppigt, spisa lite mer Patrask!



Vi ses nästa vecka!*

Puss och kram!

*medeltidsvecka alltså. Inga andra veckor räknas egentligen.

//Elin H.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar