8 december 2011

EN TORSDAGSKVÄLL I STOCKA

En mörk snöfattig decemberkväll vandrar jag i Gamla Stans gränder och kliver efter ett tag ner i en mörk och trång källare. Möts av en dörr med en äldre kvinna sittandes innanför. Trettio spänn betalar jag och får kliva in i ett varmt omklädningsrum. Funderar huruvida jag ska ta på mig min baddräkt eller inte, men förstår snabbt att i det här badsammanhanget är alla näck. För ikväll är det kvinnornas. Det är jag och massa nakna tantkroppar. Ser in i det stora valvet- en stor bassäng. Tända ljus. Lite julmusik. I duschhytterna gamla badkar där folk tvagar sig. Längre in i hörnet en massagebänk och en massör 70 plus med tofflor, permanentat hår och storblommig klänning. Börjar simma. Plötsligt kommer 12 kvinnor 60+ i togas och roliga hattar in. De blåser i ocarinor (som lergökar) och trallar på en polska från Äppelbo. Sen fortsätter de att riva av hits som "Grannens bastu..." och "Limu lima". Jag smälter, ler och sjunger med. Kanske det finaste som hänt denna månad någonstans i en källare i Stockholm.
//Sara
Foto: Emma Nordung

2 kommentarer:

Esmeralda sa...

Wow! Låter underbart!

Mulle sa...

VA? på rikt?

Skicka en kommentar