14 december 2011

EN PÅMINELLSE FRÅN ESMERALDA

//Här följer ett påminnelsebrev från folksångerskan Esmeralda Moberg till Sverigedemokraterna vilket också vidarebefordras till en handfull publika debattforum och ett par övriga personer.//

'Vi älskar Taubes äkta svenska mångkulturvisor.'


Hej Sverigedemokrater.
Jag tror att fler än jag är nyfikna på att få svar på det brev jag sände till er den 20e november. Brevet har publicerat som blogginlägg i Folkbloggen. Gilla-markeringarna på facebook är i denna stund 1070 personer. Inlägget har 178 kommentarer. Är det inte roligt att så många visar intresse för utvecklandet av er politik?

Den belysande frågan kvarstår: Var Taube en skapare av genuin svensk kultur eller var han en riktig mångkulturskapare i SDs ögon?
Skulle Taube om han levde idag stödjas ekonomiskt i sitt skapande om SD fick bestämma? Taube importerade många melodier från Argentina och blandade kulturerna friskt där han stod i poncho och kofösarhatt på scen. Denna blandning var inte något som långsamt vuxit in i den svenska kulturen och den kom inte från ett näraliggande land. Dessa båda varande kriterier för naturlig kulturutveckling enligt SDs tidigare musikpolitiska talesperson Marie Stensby i intervju i Gimle tidigare i år. I samma intervju ger hon just Taube som ett exempel på musik SD vill främja.
Om Taube med sin kulturblandning skulle åtnjuta statligt stöd, vore det självklart att alla andra som på eget bevåg importerar långväga influenser idag också är möjliga mottagare av statligt stöd i en kulturpolitik styrd av SD.
Om Taube inte skulle beviljas stöd på grund av att han främjar mångkultur går SD emot hela den majoritet av typiska svenskar de säger sig tala för.

Jag ställde frågan om Taube i mitt öppna brev 20e november. Jag har inte fått något svar men jag noterar att SD inte nämner Taube i den nya text som tillkommit på deras hemsida sedan jag skrev till dem.
"Vad är svensk kultur?" heter denna.
En trevlig och anspråkslös text i veckotidningsreportagestil. I politisk mening tunt. I synnerhet för ett parti som säger sig vilja åstadkomma en drastisk förändring av kulturpolitiken, enligt anförande av Mattias Karlsson i riksdagen.
I texten formulerar SD själva sin omöjliga uppgift;
"Om vi skulle göra en lista på 100 saker som vi anser ingår i svensk kultur, och person från ett annat land skulle göra en likadan lista över vad som ingår i det landets kultur, så skulle förmodligen en del av dessa 100 saker vara samma på bägge listorna. Det innebär inte att vi saknar en kultur eller att den svenska och det andra landets kulturer är likadana."
SD sätter fingret precis på den ömmande punkten:
Hur ska SD säkert kunna avgöra vad som är svenskt och inte?
Eftersom SD är så medvetna om dessa svårigheter blir jag med flera nyfikna på hur de tänkt förhålla sig till denna kulturella överlappning i sin kulturpolitiska, ekonomiska implementering.
Vem menar de skulle ha kunskapen att särskilja dessa kulturens symboliska innehållslistor och hur? Med vilka verktyg ska gränserna dras så att man kan avgöra exakt vad som ska åtnjuta statligt stöd i egenskap av genuin svensk folkkultur?
Hur ska SD känna igen en blivande Taube? Hur ska de avgöra om någon som just nu gör en drastisk mångkulturblandning om femtio eller hundra år är den som kommer omhuldas som det svenskaste vi har?

Bästa hälsningar
Esmeralda Moberg




referenser:

Marie Stensby i Gimle:
http://gimle.cc/?page_id=604

Nytillkommen text på SDs hemsida:
http://sverigedemokraterna.se/vara-asikter/var-politik-a-till-o/vad-ar-svensk-kultur/

Mattias Karlsson i riksdagens kulturdebatt:
http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=101&bet=2010/11:35#anf55

27 kommentarer:

Marie Stensby sa...

Hej igen!

Måste kommentera ännu en gång, trots att några av förra postens kommentarer passerade anständighetens gräns, i mitt tycke.

Vi har måhända olika smak, du och jag, och så är det i livet.

Du väljer tydligen att fokusera på Taubes "importerade" musik, medan jag väljer det jag tycker mest om; den musik som har så tydliga svenska förtecken, i släktskap med den svenska folkmusiken.

De fina valserna; Vals på Ängön, Calle Schewens vals, Havsörnsvalsen m.fl., visorna med sjömansmotiv som Briggen Blue Bird av Hull, Ingrid Dardels polska o.s.v.

Så, ja, jag tror Taube skulle fått stöd i SD:s värld, om han hade behövt det. Dessutom hade det funnits mer pengar att fördela till svenskt kulturarv, både det materiella och det imateriella. Det gör så, om man väljer att fördela svenska skattemedel till vårt egna kulturarv.

Det pratas om att "det aldrig har funnits så mycket svensk folkmusik någonsin på svenska lärosäten". Må så vara, men samtidigt satsas stora medel inom samma institutioner på utländsk folkmusik. De pengarna hade, enligt mitt sätt att se det, också kommit svensk folkmusik till del om en mer Sverigevänlig politik hade förts.

De som intresserar sig för andra länders folkmusik, bör i stället söka sig till lärosäten och traditionsbärare i den musikens hemländer, alternativt själva finansiera sin utbildning.

Förhoppningsvis hade Taube kunnat försörja sig själv, med sin genialitet och förmåga att förvalta det svenska kulturarvet!

Ha det riktigt bra! Imponerad av din energi!

Marie

Marie Stensby sa...

Retsamt slarvfel... immateriella skall det vara...

Anonym sa...

MEN!
Nu måste vi fundera offentligt och ordentligt!

VAD är SVENSK folkmusik. Och vad betyder det att varje land ska utbilda i SIN folkmusik?

Kanske kan det vara svårt att se hur saker utvecklats genom historien om man placerar sig i en hydda långt inne i en djup, mörk skog.

Men befinner man sig närmare människor och de aktiviteter som människor gör, dvs möts, pratar, byter kunskap, dansar, arbetar, sjunger, säljer prylar, köper prylar, äter, älskar, osv osv, så blir perspektivet ett annat. Och tro det eller ej, så har människor genom alla tider mötts även över de juridiska (osynliga) gränserna (om dom ens funnits…).

Och vad händer när människor möts? Jo, de påverkas. Saker som tidigare kändes främmande blir plötsligt en del av en själv och så naturligt i ens uttryck att man inte ser var man fick det ifrån.

Att vissa av Taubes låtar är "mer svenska" än andra är ett så bisarrt påstående att ingen…förlåt "väldigt få"…skulle våga yttra det. Det är självklart att Taube som person och konstnär påverkades under hela sin livstid av allt han mötte. Bara för att vi tydligt kan utläsa ordet Pampas i en visa görs inte denna mindre "svensk Taube" än Briggen Blue Bird.

Och Briggen Blue Bird, för resten…? Det är ju en sjömansvisa. Och oss veterligen är det lite knepigt att vara sjöman om man hela tiden förväntas segla innanför territorialvattengränsen. Den visan är ju skapad i en tradition av kulturellt utbyte mellan alla kulturer som befunnit sig på sjön.
Havsörnsvalsen, för resten…? Är inte den, med sina ideliga tonartsbyten, väldigt atypisk för äldre visor (både i Sverige, Norden och övriga världen).
Ingrid Dardels polka…för resten? Polkan är ju en grymt sen import. Den kom ju inte förrän långt in på 1800-talet! Söderifrån, Gud bevars!

Och ja, visst finns det repertoar, karaktärsdrag och sätt att utöva melodier, som är signifikanta för vissa områden, epoker och utövare, men det betyder inte att vi inte även hittar dessa i ett område i ett annat land. Och ja, det är visst av betydelse att försöka rama in de kulturyttringar genom tiderna som pågått i ett begränsat område. Det ger oss en förmåga att förstå vår identitet och koppla oss till den plats där vi är. Men det betyder inte att dessa uttryck inte påverkats från uttryck utanför området. Och att detta kommer att fortgå i all oändlig tid.

Sättet att se folkmusik som en skiva prickig-korv man skurit ur historien är inte bara bisarrt, trist (för alla som vill syssla med musik), utan också en aktiv historieförfalskning. Vilket årtal är bäst på att representera "folkmusiken"? 1912 (då Europa i snart 50 år anordnat enorma transnationella kulturutställningar), 1812 (då engelska country dances spreds som en löpeld till Skandinavien och övriga Europa), 1712 (då "Sverige", med krig, hade flyttat sina gränser långt ner i Europa) eller varför inte 1512, då visor som medeltida ballader, med samma innehåll och melodier florerade över hela Europa?! Det är rätt många år i historien, man kunde kanske sajna upp sig på ett årtal och hålla sig till det…

forstättning följer i nästa inlägg…

Anonym sa...

…fortsättning från förra inlägget.

Vi behöver inte isolation. Vi behöver mer utbyte, fler möten och fler möjlighet till reflektion. Reflektion, kommer av ordet reflex, som i princip betyder spegling. Och det är i speglingen med människor från andra platser och med annan historia, som man plötsligt kan se sig själv tydligare.

Befinner man sig, som vi gör, i sydöstra Sverige så kan det som spelas i exempelvis Älvdalen upplevas som långt mycket mer konstigt och exotiskt än den musik våra vänner i Polen och England spelar.

Och vi funderar… om man skulle jämföra låtar i ett spektogram för att se hur "typiskt" svenska dom är, så vette tusan om Älvdalen skulle kvala in…. eller Blekinge… eller Norrbotten…

Vi har påbörjat ett Östersjösamarbete tillsammans med estniska och polska folkmusiker. Detta tog fart efter att vi upptäckt att vi har låtar och visor med samma melodi, rytm och innehåll (trots tre språk som är ganska långt ifrån varandra). En oberek från mellersta Polen var i princip identisk med en visa från Öland och en visa från Orsa. Detta är inte kärnfysik, det är fysiska möten mellan människor som börjar gilla varandra och som hittar sätt att se varandra som jämlikar. En process och ett arbete som hela tiden måste fortgå i en rörlig och fredlig värld.

Läsa gärna mer här: http://www.folkpractice.com

Tack för ordet!
Astrid & Kristin
Folk Practice Academy

Anonym sa...

Stort tack för en saklig kommentar från Folkpractice. Här har vi någon som vet vad de pratar om. Här har vi någon som i praktiken utövar utbyte, någon som aktivt forskar inom ämnet. Detta tillskillnad från många kommenterare som bara slänger sig med floskler och ord som "sunt förnuft" (som bara betyder att man inte har argument och grund för sina åsikter.)

Jag vet att många inom SD nu byter åsikt i frågan och välkomnar mångkultur, så länge det inte sker en inflyttning i landet.(man får ju inte äta pizza och dricka coola annars) denna insikt har tillkommit hos vissa då bevisen på att mångkultur berikar landet och har alltid gjort.

Så om man ska prata politik, så betyder det att SD gillar mångkulturella influenser såvida de inte flyttar hit, folk från obekväma länder hör inte hemma här…

Men det viktigaste att diskutera är de som stödjer SD för ett par enskilda frågor. Det går inte att peta russinen ur kakan när man pratar politik.
Att lägga sin röst på någon betyder att man köper ALLT et dom står för.
Givetvis kan ingen bli helnöjd, lite skit får man ta, oavsett vilket parti man röstar på.
Men om det bara är 10% man håller med på så följer 90% skit med.

Sluta snälla skylla ifrån er, JAG vill också ha ett ökat bidrag till den svenska kulturen, MEN inte om den ska medföra begränsningar. JAG vill också att flyktingpolitiken ska ses över, MEN de två beröringspunkterna berättigar inte att jag stödjer allt annat.
Om DU röstar på SD så får DU stå för merparten av det partiet står för. Läs på partiprogrammet, det är din skyldighet. Försök att sluta kringgå detta, våga stå för det ni tycker, bli inte så upprörd över småsaker och detaljer.
Alla andra partipolitiska diskutioner kan leverera sakliga argument men det tycks fattas när man diskuterar med vissa. Nästan 180 inlägg, men inte EN som försöker svara på Esmeraldas fråga.

VI måste se allt ur ett helhetsperspektiv, SVERIGE är en enhet som vi alla vill gott om, kom inte med trötta konspirationsteorier och hänvisa till enskilda människors tjatiga texter på internet som om det vore något bevis på sanning. För om innehållet på internet skulle styra, vore porren den enda sanningen…

Kramas för i helvete!

Esmeralda sa...

Grymt bra kommentarer!
Fantastiskt!

Det jag fokuserar på med Taube är att hans skapande inte skedde i någon isolationistisk anda. Jag ser det som att allt Taube har skrivit är en produkt av hela människan, hans liv och möten.
Djupast sett är Taube en symbol för omöjligheten i att hur självklar och stark vi än känner vår svenska identitet dra några exakta gränser för den, vilket ju SD själva mycket påpassligt själva kommenterar i sin text "vad är svensk kultur" på sin hemsida. Även inom partiet så trallar en på Taube och en föreslår Siv Malmkvist, Hammerfall och björn Skifs som de svenska kulturfenomen som skall stödjas (signaturen Jimpa Å i förra tråden).
Beskrivningen av kulturutveckling som "influenser från närliggande länder som vuxit in i vår kultur under lång tid" är ju tex så ihåliga teser att de stupar redan på vår älskade Taube.
Jag läser i Mattias Karlssons motioner att kulturutveckling ska ske naturligt och inte ske via "beslut och propåer uppifrån". Vilket står i bjärt kontrast till de förändringar på området SD själva tycks förespråka.

Kan du Marie Stensby ge något exempel i världen och världshistorien när en liknande ideologi och politik givit goda hållbara eller ens önskvärda resultat?
Eller för all del vem och hur den kultur som skall få stöd skall definieras och skiljas ut från den som inte skall få stöd.
Vilka kvartstoner är nog svenska?

Esmeralda sa...

Marie!

Jag känner mig oerhört svensk och oerhört typiskt svensk, men jag kan inte säkert och klart beskriva,inrama,definiera eller lista vad som är "vårt egna kulturarv." ett begrepp som lättvindigt används hit och dit utan att någon bemödar sig om att beskriva innehållet i det. Blir det inte väldigt olika om en aristokratisk herre med våning på strandvägen i Stockholmdefinierar den eller om det är en kvinna ur kultureliten som kan ägna all sin tid att fördjupa sig i spelmansmusik, en taxichaffis i Malmö, en bonde på Gotland eller.. ja jag kan göra listan lång. Vilka saker skulle ALLA dessa genomsvenska typer kunna enas om som "vårt gemensamma kulturarv"? som dessutom skulle ha den digniteten att man kan utforma en ekonomisk implementering utifrån dem?
Jag tror jag kom på en sak -från slott till koja -KÖTTBULLAR!

Skämt åsido, så vill jag höra en konkretisering av "vårt egna kulturarv".

Vad tycker du Marie, vidare om att trots din tidigare roll som musikpolitisk talesperson för SD så tar de inte upp Taube eller Bellman i sina beskrivningar?

Med hopp om svar.

Marie Stensby sa...

Min "roll som musikpolitisk talesperson för SD" finns inte, och har aldrig funnits. Det startade med att jag, på kort varsel, deltog i den radiosända debatten i Folke, eftersom Mattias Karlsson hade förhinder. Jag har ingen kontakt med SD när det gäller programskrivningar och åsiktsbeskrivningar, utan de åsikter jag framför är mina egna, om än färgade av mitt SD-medlemskap.

Undertecknad tycker att det ligger en hel del i beskrivningen av att geografiskt närliggande kulturer alltid har påverkat och påverkats av varandra. Det nordiska, västerländska har "gnuggats" mot varandra i ett slags korsbefruktning. Europa har, i efterföljd till de gamla grekerna och romarna, utvecklat det demokratiska system, som de flesta av oss hyllar.

Kultur är inte något som kan avgränsas till just musiken, enligt mitt sätt att se det. Här kommer också "den springande punkten" för mig. Jag vill sätta en gräns mot de kulturer som inte vill, eller kan, omfamna den västerländska demokratisynen. Oftast kommmer dessa kulturer från avlägsna länder. Till utövande av dylika kulturer skall inga svenska skattemedel gå.

Och, ja, jag ser en allt större anpassning till främmande religion, ok, läs islam, som ett hot mot det Sverige och Europa, som jag vill bevara. Detta kommer de flesta debattörer här troligen att anse ligger utanför det område som skall ventileras här, men så enkelt är det inte, anser jag. Det hänger ihop!

Jag vill se ett sekulärt, demokratiskt Sverige som drar en tydlig gränslinje mot all religion. Det sker inte längre idag, utan det svenska samhället anpassas till forntida religiösa påfund. Jo, det sker! Några exempel; könssegregerade badtider, bönerum i skolor, män skall "få slippa" ta kvinnor i hand, krav på specialkött, som helst skall slaktas med metoder som går på tvärs med svensk djuromsorg, skattefinansierad omskärelse, särbehandlingskrav inom t ex sjukvården o.s.v.

Märk väl, det här är inte religionens fel, det är svenska politikers, och det svenska "mesiga" samhällets fel, som inte klarar av att stå upp för våra grundprinciper. I ett slags godhetsiver säljer vi ut det vi tror på, och så länge vi backar kommer det att komma nya krav...

Detta har även med musiken att göra, då det tyvärr finns tecken på ökad religiositet och radikaliserande av religion, t ex i nordafrika, där den arabiska våren löper en klar risk att förvandlas till islamistisk vinter. Det må vara hänt, om folken själva väljer det i fria val. Det har vi inte med att göra.

Musiken, då... Jo, inom t ex islam finns riktningar som helt vill förbjuda musik. En moderat riksdagsman, Waberi, representerar Muslimska Brödraskapet, och motsätter sig t ex dans, eftersom man och kvinna då tar i varandra. Jaha, säger ni, men de vill ju bara bestämma inom de egna reviren? Nja, det är nog inte så, tror jag. Till en början, kanske, men i förlängningen hotas hela det västerländska sättet att leva, eftersom vi själva inte klarar av att "hålla våra gränser", vilket jag också har förstått oroar de mer sekulära muslimerna, som kanske flytt från förtryckande religiösa stater.

"Hjärnspöken" anser kanske många av er... men visa då på exempel där svenska myndigheter sagt nej, till dessa nya religiösa krav!

När det gäller utbildning av folkmusiker på våra högskolor kan jag också sticka ut hakan och anser i princip, att den endast bör ge pedagogisk utbildning, d v s folkmusiken skall man ha med sig i bagaget redan när man blir antagen. Risken för likriktning blir annars för stor, anser jag. Ut i "buschen" och lär av de traditionsbärare som finns kvar, därpå kan man lära sig det pedagogiska hantverket...

Bästa hälsningar

Marie

Esmeralda sa...

Jag förstår Marie!

Du tituleras felaktigt musikpolitisk talesperson lite här och var.
Jag har begrundat ditt inlägg och skrivit ett svar, men jag inser att jag kan inte riktigt bemöta det du säger utan att få en uppfattning om i viken skala och vilka proportioner du ser hotet från mellanöstern. Jag skulle vilja jämföra med något. Något som är mer av en allmän uppfattning än den du företräder, och jag tycker att amerikansk/engelsk kultur är en bra måttstock.
Innan jag skriver en massa saker som kanske lägger sig på helt fel skala skulle jag alltså vilja veta hur du ser på den angloamerikanska kulturens påverkan på det du definierar som svensk kultur. I vilken mån eller på vilket sätt kan den utgöra ett hot, om du alls tycker det.
Hur skulle du vikta de amerikanska influenserna mot de islamska? Vilket upplever du mest av?

/E

Marie Stensby sa...

Amerikanska, kommersialistiska influenser är inte heller så kul alla gånger, det skall erkännas, men de kommer inte hit och ställer krav på att vi skall anpassa oss. Att vi skall ändra våra lagar, att vårt sekulära samhälle, vilket vi jobbat hårt och länge för, skall anpassa sig till religiösa dogmer igen! Sedan att "money talks" och vissa konsumenter sväljer allt möjligt strunt, är en del i den frihet jag försvarar...

Jag vill t ex ha en neutral offentligtanställd polis, som varken skall ha kippa, turban eller slöja på sig, utan enhetlig uniform. Jag vill att mina barnbarn skall kunna se sin dagisfröken i ögonen (hela ansiktet) och att "fröken" dessutom klarar av att träffa barnens pappor utan att behöva skyla sig.

För att jag skall känna mig trygg i svensk offentlig verksamhet skall ingen försöka truga på mig "sin" religion! Religionsfrihet innebär också rätten att slippa religion!

Regeringen, både nuvarande och förra, har, enligt mig, naivt eller ignorant valt att samtala med "fel" representanter för islam, t ex Sveriges Muslimska Råd och Islamiska Förbundet, vilka bägge inte kan kallas "moderata", utan de förespråkar sharia, flergifte o.s.v. Om dessa och än mer radikala förespråkare för islam får fortsätta att ställa krav, som vi anpassar vårt offentliga liv till, förvandlas Sverige i en riktning som inte är önskvärd, enligt mig. Sedan är ju ett stort problem för sekulära muslimer, att det i islamisk lag är stadgat t o m dödsstraff för avfällingar. Så det är ingen lek..

I förlängningen kan detta också påverka vårt kulturliv och kulturutbud negativt, och i så fall kan vi inte välja bort det, som vi trots allt kan göra med den anglo/amerikaniserade influensen.

Hälsn
Marie

Esmeralda sa...

Ett första delsvar, Marie, mellan allt ljusstöpande och lussekattsbak med mellanösterns guld! (I Irak finns 50 000–åriga spår efter saffran i målningar! I persien användes på 900talet saffran i tygväv och parfym)

Ser man mycket av detta runtom Krokom? Är det en kulturell/politisk/religiös invasion där? Berätta om vilka av dessa fenomen du beskriver som dominerar där du är. Har de flesta dagisfröknar turban? Trycker en majoritet av poliserna på om att få ha slöja? Trugar människor på dig sin religion om dagarna?

Mycket av detta du beskriver är den friktion, frgor och problem som alltid uppstår då kulturer ska samexistera på nya sätt. Visst ska vårt samhälle självklart inte förändras åt ett mindre demokratiskt håll, vi ska inte ha lagar som går emot FNs konventioner om mänskliga rättigheter.
Därför ska så klart alla våldsförespråkande, ickedemokratiska rasistiska förtryckande strömningar motarbetas.

Varför varför varför ska dessa problem som du ser blandas ihop med musik/dans/hantverk etc? Tycker inte du att blandandet av begrepp som "demokratiska värderingar" och "svenskt sunt förnuft" med utövande av konstnärliga verksamheter blir en brun sås? Förespråkar oudmusik ojämlikhet? Hör man i klassiska maquam ett budskap om terrorism? är 10/8 en odemokratisk taktart?
Det är klart. De där macedonska broderierna är farligt lika de skånska, men inte att förväxla -för de uppmanar till kriminalitet!!
Den mesta traditionsmusik jag hört från olika platser innehåller olycklig kärlek, frieri, bröllop, retsamheter, fest, och längtan.
Låter det bekant?

Är inte kulturen ett ställe där vi verkligen kan mötas och inleda kommunikation med varann?
Hörde precis om ett initiativ i Malmö där kulturföreningar ska nätverka och bjuda in varandra till sina olika program och aftnar. Underbart!
Är inte traditionskultur ett utmärkt integrationsverktyg?

Vi kan på inga villkor inbilla oss att vi ska skapa en gemensam identitet och sammanhållning i landet genom att försöka utplåna folks rötter. Du med flera partivänner pratar ofta om just exakt rotlöshet som något av det värsta som kan drabba en människa eller grupp -det skapar apati och meningslöshet. Ni uttrycker om och om igen vikten av att ha kulturella rötter för att fungera som människa och samhälle.
Hur många midsommarstänger man än dansar runt som engelskman eller marockan och hur roligt man än tycker att det är så kan man aldrig radera ut sina rötter och "ersätta" dem med andra . Därför ska vi tvärtom utnyttja möjligheten för människor att känna självförtroende och stöd i det de är för det är självförtroende och trygghet som skapar nyfikenhet, lust att ta del av nya sammanhang och förståelse och ömsesidig respekt.

Marie! Du jobbar ju med barn för tusan! Du VET ju dessa saker! Att tala om för ett barn att familjen det kommer från är en dålig familj, allt barnet lärt sig där är fel och du tänker ignorera barnet och inte hjälpa det förrän det gör på det sättet du förespråkar och det tycker och tänker som du. Alltså, det VET du vad det skapar för individer.

Skulle du känna dig peppad att gå in i en identitet som bluegrasspelande cowgirl om det från högsta beslutande organ sas klart och tydligt att man kommit fram till att din egen kultur var oförenlig med den gemenskap man försökte skapa här? Inte såå peppad, va?
Dessutom vet du att du med enkelhet härbägerar olika identiteter utan att det känns det minsta onaturligt. Det råder olika normer och förväntningar på dig som artist på en scen, än hemma och du beter dig obehindrat olika om det är så att du ligger på soffan hemma eller om du är i fikarummet på jobbet. De med finska rötter kan i många fall identifiera sig med gruppen svenskar men när det är hockeyVM känns det lika naturligt att heja på det finska laget.
Varför skulle det vara svårare för andra än för dig och finnen?

Esmeralda sa...

Forts;
Har vi inte ärligt talat gått igenom den här fasen som du beskriver beträffande islam både med judar, jazz, protestanter, dragspel, samer, rock'n'roll, finnar osv osv?
Hur har det gått med det? Judarna har ju sagts vara på väg att ta över hela världen i åtminstone hundra år nu. Hur verkar det gå med det?

Men visst när man är rädd så är man rädd och kan inte tänka rationellt och man kan inte se parallellerna med andra skeenden i historien.
Men att förtryck och hat bara leder till mer av samma sak kan vi väl vara ganska överens om.


Men visst, när man är rädd så är man rädd och kan inte tänka rationellt och man kan inte se parallellerna med andra skeenden i historien.
Men att förtryck och hat bara leder till mer av samma sak kan vi väl vara ganska överens om.

Du kan knappast påstå att vi har svårare att välja bort muslimska kulturinfluenser än amerikanska idag. Knappast trugas och "hjärntvättas" du dagligen av mellanösterns kulturuttryck som av de angloamerikanska.

Nu MÅSTE jag åka till min bror med julklappar! Jag har mycket mer svar på dina frågor!

Marie Stensby sa...

Ja du, Esmeralda... I kväll har jag svårt att fokusera på att skriva. Jag är fruktansvärt upprörd över det, som troligen är ett rasistiskt mord i Ludvika. En 44-årig småbarnsfar kommer inte hem till sina barn i jul. Han blev brutalt nedslagen och ihjälsparkad i går kväll, på öppen gata i lilla Ludvika. Vidrigt. Mina tankar går till hans stackars familj.

Nu är det förstås så att i stort sett alla tidningar väljer att inte skriva ut signalementet på de 4-5 gärningsmännen. De väljer att inte ge allmänheten en chans att hjälpa polisen att hitta mördarna. Varför? Jo, det är tyvärr enkelt, och inte heller är det första gången, utan detta upprepas, gång efter gång... De misstänkta gärningsmännen är mörkhyade. Punkt.

Tänk tanken att 4-5 vita män hade sparkat ihjäl en mörkhyad. Ett lika vidrigt dåd. Men medias reaktion hade säkerligen varit en helt annan, med närmast krigsrubriker om rasistiskt mord. Garanterat.

Du frågade om situationen i Krokom... Ungefär samma här i Jämtland, som på andra ställen, fast i mindre skala. Moské planeras i Östersund. Krokomsbo dömd för gruppvåldtäkt i Östersund. Denne man höjdes till skyarna i Östersundsposten några månader tidigare, och utsågs till Republiken Jamtlands "kulturminister". Denne sudanesiske flykting dömdes tillsammans med en annan afrikan för den grova våldtäkten. Jo, jag har sett även niqaber i Östersund, förutom de somaliska "tälten" som vandrar runt staden. Kvinnorna sitter inte på fiken, för där sitter ju deras män... I Strömsund har de stora problem med uzbekiska flyktingar. De kunde inte sitta med kvinnor i sfi-lokalen, utan kvinnorna fick sitta bakom skärmar. Det halalslaktas får i hyreshusens källare. Även Jämtland får ta sin del av de överåriga barn, som kallas ensamkommande. Även i Jämtland har pensionärer, boende ensligt fått ta emot våldsmän, vilka tyvärr ofta är av samma etnicitet allesammans (vilken får man inte knysta om). Så, jo då, vi får också njuta mångkulturens sötma!

Jag kan inte välja bort islams inflytande eftersom den religionens krav påverkar även mig, då samhället viker ner sig. Det är problemet. I förlängningen även kulturens problem.

Många svenskar sover än...

God natt,
Marie

Esmeralda sa...

Tala om för mig hur mer konstnärligt utbyte, gemenskap och integrering via kultur skulle kunna förvärra det du beskriver.

Marie Stensby sa...

Att hela tiden importera fler "problem" till Sverige förvärrar självklart förhållandena i vårt land.

Jag ser att vi talar förbi varandra, och finner ingen mening med att fortsätta diskussionen.

Vi kan kanske återuppta den, om du, när du, vaknar ur censur och den officiella svenska floskeldrypande hjärntvätt som hela tiden sköljer över oss.

Om badkaret svämmar över, är inte lösningen att vrida på kranen ännu mer...

Önskar dig allt gott!

Marie

Rydis sa...

Hej Marie

Eftersom att du sticker ut hakan och säger att du inte tycker att jag och andra med mig ska gå på högskolor och lära oss folkmusik, då förstår jag inte hur du ser på hotet från den utomnordiska folkmusiken. Om du inte tycker att vi ska plugga där så är det väl du som vill tränga undan oss.

Kanske kommer hotet mot oss unga folkmusiker inte från den utomnordiska folkmusiken utan snarare från en kvinna i Krokom?

Erik

Maria B sa...

Stort tack för att du, Esmeralda, och övriga seriösa debattörer här faktiskt startat en vettig diskussion. Som man märkte av i början av kommentarerna till det förra inlägget, går gärna SD:are i försvarsläge så fort man frågar något om deras politik, men här verkar det ju ha gått ganska bra att diskutera.

Stor eloge också till Marie Stensby, som faktiskt på ett sakligt sätt försökt förklara varför hon väljer SD, och inte tar andras åsikter som personangrepp.

Tråkigt att MS väljer att avbryta. Nu vet jag att du just här hamnat i en lite påtvingad roll som något slags talesman för SD, men det hade varit intressant att få höra mer om dina tankar kring det Esmeralda skriver om.

Tänker du att alla de problem du nämner som finns i extremistiska muslimska sammanhang löser sig bättre om folkmusiker från olika världsdelar och kulturer låter bli att samarbeta? Hur? Och, som Esmeralda skriver 17 december kl. 23.02, hur kan konstnärligt utbyte, gemenskap och integrering via kultur förvärra problemen?

Jag känner, som så många andra här, att de kulturella uttrycksformerna snarare borde kunna vara en utmärkt väg till acceptans från båda hållen och ett bra integrationsverktyg.

Har jobbat 10 år i grundskolan med musikundervisning och tyvärr stämmer det att en hel del barn inte känner till t ex Taube, som sas i Gimleintervjun länkad ovan, men det har inget som helst att göra med islam. De lyssnar på annan musik och då är det det som finns i media som gäller, alltså svensk/amerikansk popaktig musik.

MS skriver 17 december 21.43 exempel på det hon upplever som hot mot det svenska samhället. Jag tycker egentligen inte heller att det har med ämnet att göra, men måste ändå kommentera apropå Ludvikamordet. Ett mord är ett mord och oavsett vem som begått det är det hemskt och olagligt och tragiskt för den det drabbat.

Jag har följt den nyhetsrapporteringen på DT:s hemsida (har mina rötter där uppåt) och det blev en stor rubrik och en egen artikel när polisen gick ut och sa att de "har ett signalement", det signalementet löd "Tre till fem mörkhyade män. Det söker polisen efter nattens dödsmisshandel." Inget mer. Kan innebära i stort sett alla utom oss blekfisar som inte varit på utlandssemester nyligen. Nu verkar det ändå ha funnits många vittnen, så förhoppningsvis kan detta lösas ändå.

Från att det var tre till fem mörkhyade män till att döma ut alla muslimer som invandrat till Sverige och oroas för att de ska ta över vårt samhälle, känns steget dock långt. Visst finns våldsamma muslimska människor också, men även svenskar har ju tyvärr en lång tradition av att misshandla varandra, särskilt när det intagits alkohol. Det finns rötägg, normala svenssons och fantastiska hjältar hos alla folk.

För övrigt tycker jag att folk får klä sig som de vill.

Rasmus Kaj sa...

Marie Stensby skriver här ovanför att "Amerikanska, kommersialistiska influenser är inte heller så kul alla gånger, det skall erkännas, men de kommer inte hit och ställer krav på att vi skall anpassa oss". Dessvärre gör de ju det. Se bara på IPRED som blivit svensk lag och ACTA som är på god väg.

Anonym sa...

Marie S; Har du över huvud taget besökt eller har vetskap om hur utbildningen på KMH ser ut för folkmusikerna nu i modern tid? Har du till exempel bevistat någon av konserterna där? Bör all utbildning som inte avhandlas på/för svenska uteslutas från högskolor och universitet?

/
Gammal student från folkmusikinstitutionen.

Esmeralda sa...

MARIE ÄR ETT TALANDE EXEMPEL PÅ SDs HÄXBLANDNINGAR AV ÄMNEN

Marie måste själv inse hur fruktansvärt långt bort ifrån Taube och fiolmusik hon nu har kommit. Att försöka profitera på tragiska katastrofer och avskyvärda brott eller rent ut sagt använda människors olycka som slagträ för att gagna sina egna resonemang om att vi måste lyfta fram svensk musik är kort sagt respektlöst och osmakligt.
Att använda mord och våldtäkt i retoriken för att göra reklam för sin egen konstnärliga verksamhet är ett befängt sätt att driva politik. Hur tror Marie att hon ska få gehör hos kulturarbetare eller kulturinstitutioner med argument hämtade ur brottsstatistiken?
Kan man inte argumentera för sin konst med konstnärliga argument så gör man ett föga trovärdigt intryck.



Kanske är det för att SD med anhängare endast har en enda drivkraft i partiet som gör att 'kriminalitet hos människor med mörkt hår' ständigt dyker upp.

Om man tar upp en kulturpersonlighets våldtäktsdom som argument för att vi "importerar problem" så kan jag bara säga att Marie kan titta på mycket närmre håll för att hitta allvarliga sjukdomar som tyvärr har lett till brott. Jag hör inte att man därför dömer ut etnisk svenskhet, folkmusik som konstform eller kräver att alla svenska spelmän därför ska sändas i exil.

Jag har vid ett tillfälle hört Marie säga att alla förtjänar en andra chans oavsett vad de gjort. Var är den inställningen nu?

Vad gäller våld mot kvinnor så bidrar dessutom ett flertal i svensk kulturelit. Ett par av våra mest folkkära dramatenskådespelare, tex. Alla ser det absurda i om någon skulle använda dessa personer som exempel för att ifrågasätta Dramatens verksamhet eller svensk filmindustris existens.
Dessa saker hör helt enkelt inte ihop vare sig det gäller julgrisar eller pepparkaksgubbar.

Esmeralda sa...

Bästa Marie!

Det är beklagligt att du kommunicerar genom att ladda ur dig en mängd påståenden för att sedan säga att du inte tänker delta i samtalet längre för att vi inte förstår varann.
Klart vi inte gör -det är ju inte du och jag som är de viktiga här. Det är de eviga principerna det handlar om och om människorna som tittar på vår boxningsmatch! De är dem jag spelar för! Hade jag trott att jag skulle övertyga dig Marie så hade jag gått och stängt in mig på kammarn och surat för länge sen!
/ur mail till Marie/

Marie Stensby sa...

Det var du, Esmeralda, som bad mig konkretisera om jag sett några dylika problem i Krokom, Jämtland, vilket jag alltså har. Då svarade jag på det. Övrigt, som du kallar påståenden, ser jag som fakta.

Och, ja, diskussionen har avlägsnat sig ett bra stycke från ursprungsämnet, men jag tycker att mina argument för att de kulturstöd som ges av svenska skattemedel skall gå till svensk kultur, har kommit fram i diskussionen, och jag har faktiskt inte så mycket att tillägga.

Tittar man exvis på medel fördelade ur Allmänna Arvsfonden, kan du få ett exempel (finns massor!) på sådant jag motsätter mig. Under tre år, 2011-2013, skall över tre miljoner årligen gå till en somalisk förening i Malmö, för att deras ungdomar ska berätta om och "återta" sin kultur. Jag tycker det vore bättre att ge medel för att de lättare skall kunna acklimatisera sig i det svenska samhälle de valt att bosätta sig i.

Jämför du de offentliga medel som går till svensk folkmusik, och dess utövare (vilka säkerligen är fler än somaliska barn och ungdomar i Malmö), så måste man kunna peka på en ganska stor skillnad. Hur många år tar det inte för t ex SSR att nå upp till över 9 miljoner kr i stöd?

Självklart finns stora problem även med svenska medborgare, och det är beklagansvärt och det måste vi hantera på bästa sätt. Utländska medborgare som missbrukar vår gästfrihet, har vi dock ingen skyldighet att behålla i vårt land, anser jag.

Ledsen om jag fått diskussionen att "spåra ur", men i min värld hänger det mesta ihop, speciellt då den gemensamma pengasäcken inte är outtömlig...

Jag måste inse att jag är en gammal stofil, som tycker bäst om svensk folkmusik, när den inte är mixad till världsmusik. Har tiden sprungit ifrån mig, kanske jag lever när pendeln svänger tillbaka.

Bästa hälsningar från en traditions-terrorist!

Marie

Marie Stensby sa...

Måste skicka ett inlägg till, då jag läst igenom ditt VERSAL-försedda inlägg igen.

Om du tror att mina inlägg har varit någon sorts reklam för min egen konstnärliga utövning har du allt missuppfattat mig totalt. Har du sett dina inlägg som reklam???

Sedan tycker jag inte, att jag på något sätt har debatterat respektlöst, och att jag har avhållit mig från personangrepp. Sådant hör inte hemma i en seriös debatt, enligt min mening.

Jag tycker, tyvärr, att du nuddar vid det senast nämnda, då jag i din VERSAL-överskrift kan inläsa att du gör en antydan till att avhumanisera mig. Någon häxa är jag faktiskt inte... Stofil, ok, det kan jag kalla mig själv, men inte häxa.

Hoppas det var ett misstag, i stridens hetta...

Marie

Rydis sa...

Hej Marie
Du må vara en stofil men vi är många som ser upp till dig liksom vi ser upp till andra "stofiler." Som jag har skrivit tidigare har jag bilden av dig som en cool spelman. Vill att du kommer ihåg det även om ämnet drar iväg lite

Jag använder dig och de andra "stofilerna" som inspirationskälla för att spela folkmusik på mitt sätt. Jag vill att du alltid ska spela som du vill, varför kan inte jag lika självklart få spela som jag vill?

Om du nu utser dig själv till stofil så är det väl bra att det kommer en ny hungrig
generation som tar vid? Du behöver inte vara orolig. Vi kommer vårda traditionen varmt, ömt och respektfullt. Men det måste få ske på vårt sätt.

Don't worry......... Be happy :-)

Merry Christmas Marie önskar Erik Rydvall

Esmeralda sa...

Marie!
Det är inte du som är en häxa utan retoriken som är en häxblandning (häxblandning=ofta en benämning på blandande av flera olika alkoholhaltiga drycker som inte passar ihop och som blir äckligt.)
Jag kallar SVERIGEDEMOKRATERNAS sammanblandande av ämnen för en häxblandning och använder din kommentar som ett tydligt exempel för en sådan kommunikationsstil.

En argumentation som smakar som en häxblandning betyder inte att den är gjord av en häxa -lika lite som de snattade slattarna ur föräldrarnas barskåp blandas av häxor, utan av fjortisar.
Jag förstår att det är lätt att tolka fel i stundens hetta.

Jag anser verkligen inte att du gjort NÅGON reklam för dig själv i detta forum.
med "din egen konstnärliga verksamhet" så menade jag DEN SVENSKA FOLKMUSIKEN som verksamhetsområde.
Jag borde skrivit verksamhetsområde så att det blivit tydligt!

Det jag syftade på är att använda enskilda brott och enskilda människors olycka som "argument för att de kulturstöd som ges av svenska skattemedel skall gå till svensk kultur".
Detta är i min mening en illasmakande häxblandning av ämnen.

Ja, jag befarar att jag aldrig borde ha bjudit in dig till att ge exempel. Jag borde ha förstått att det som skulle komma inte enbart skulle bestå av samhälleliga förändringar och liknande. Det är stor skillnad på att ge kommunala planer på ett moskébygge som exempel om man tycker det är skrämmande än att nämnda enskilda förövare eller brottsoffer.

Jag tog inte upp de svenska motsvarigheterna för att argumentera för att det finns problem i Sverige utan för att illustrera hur absurt det skulle vara att låta enskilda personer klä skott för en hel yrkeskår eller verksamhet eller folkgrupp. Om man bara byter ut nationalitet och socialklass så blir det ju uppenbart dumt -så klart kan vi inte använda enskilda brott som argument för att lägga ned Dramaten.

Dina övergripande exempel har jag inga etiska invändningar mot. Det är detta att inte göra skillnad på kommunala byggplaner å ena sidan och å andra sidan ett i dagarna begånget mord, då ännu utan häktade samt en annan familj också i spillror för att sonen just blivit dömd för ett allvarligt brott. Det chockerar mig i sin bristande etik och empati.

Du nämner att tiden kanske har sprungit ifrån dig - kanske är det ditt parti som har sprungit ifrån dig; De definierar inte längre mångkultur som ett sammanblandande av kulturer. De definierar mångkultur som ett samhälle där kulturer lever sida vid sida utan att mötas:
http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=410&typ=mot&rm=2011/12&bet=Kr319

Som vanligt lyser konkretiseringen med sin frånvaro men omformuleringen är värd att notera.

Om du undrar över rubriker i versaler så är de just RUBRIKER på reflektioner som utgår ifrån en eller flera kommentarer. Då gör jag reflektionen utåt mot ALLA som läser tråden. Då tilltalar jag ingen skrivare som "Du" utan skriver i tredje person -som när man bemöter något i andra skrivna forum. Man skriver utåt och refererar i tredje person. Detta gör ett resonemang mindre futtigt gnetigt och personligt tycker jag, man visar att man tycker ämnet är större och mer allmänt än en enskild meningsskiljaktighet. Till jämförelse då med de kommentarer som bara går åt till att reda ut oklarheter och missförstånd. Som denna. Dessa får inga rubriker i versaler -för att signalera till den läsare som mot all förmodan inte vill läsa AAALLT att detta är ett mindre allmänt tilltal.


Du behöver absolut inte ta på dig någon gammal offerkofta om att vara "stofil". Du är inte ett skvatt mer stofil än jag är i alla fall. Du älskar inte svensk folkmusik mer heller. Bra va.

Esmeralda sa...

Inlagd strömming och ris á la Malta har givit mig nya krafter och funderingarna fortsätter;

Är inte detta en väldigt bakvänd logik?

Jag upplever att förespråkare för SD använder olika problem och missförhållanden som något sorts bevis för att deras åtgärder är de riktiga. Det är värt att vara observant på när man lyssnar på SD. Snarare än argument för varför och hur en åtgärd kommer att fungera jättebra så tjänar exemplen på problem som bevis för lösningen på desamma. Det är ju helt bakvänt!

Jag tänkte använda det exempel på fördelning som Marie Stensby anför här ovan. Jag har inte själv satt mig in i Malmö kommuns ekonomi, men jag tycker det är värt att notera att när det gäller stöd till den Somaliska kulturföreningen så har Marie en exakt siffra för tre år, medan det för utövare av svensk folkmusik bara sägs att de "säkerligen är fler" och att man skulle kunna peka på en "ganska stor skillnad".

I första ögonblicket kan jämförelsen tyckas tydligt gjord och det kan hända att den stämmer men i så fall utplånar den sin egen trovärdighet eftersom det säger sig självt att vi behöver lika exakta siffror för "andra sidan" om vi ska kunna jämföra, inte "säkerligen fler" och "offentliga medel" utan någon siffra.

Ok. Säg att det stämmer. Jag tar då fasta på Maries önskan att somaliska flyktingar ska känna trygghet och tillhörighet i den svenska kulturen och föreslår exempelvis att pengarna till Somaliska kulturföreningen till viss del går till intern verksamhet och att en rejäl portion kan läggas på att bygga upp samarbeten med tex föreningar för svensk folkmusik och dans SSR etc för gemensamma projekt, konserter, berättarkvällar, fester, eller vad för aktiviteter man gemensamt kommer fram till fungerar.

Man kan inte komma ifrån att en överväldigande majoritet av de som kommer hit inte har "valt att bosätta sig" som Marie skriver utan har flytt mot sin egen vilja undan krig, tortyr och förföljelse, är traumatiserade och inte kommer för att de är nyfikna på schottis och köttbullar.
Därför måste en inbjudan att delta i surströmmingskalaset ske på ett sätt som verkligen blir ett MÖTE mellan kulturer. För precis som SD säger så är rotlöshet och kulturlöshet det värsta som kan drabba en människa. Det leder till apati och meningslöshet -och det är verkligen ingen bra förutsättning för att uppskatta att dansa runt julgranen.

Citat Marie Stensby;
"Tittar man exvis på medel fördelade ur Allmänna Arvsfonden, kan du få ett exempel (finns massor!) på sådant jag motsätter mig. Under tre år, 2011-2013, skall över tre miljoner årligen gå till en somalisk förening i Malmö, för att deras ungdomar ska berätta om och "återta" sin kultur. Jag tycker det vore bättre att ge medel för att de lättare skall kunna acklimatisera sig i det svenska samhälle de valt att bosätta sig i.
Jämför du de offentliga medel som går till svensk folkmusik, och dess utövare (vilka säkerligen är fler än somaliska barn och ungdomar i Malmö), så måste man kunna peka på en ganska stor skillnad. Hur många år tar det inte för t ex SSR att nå upp till över 9 miljoner kr i stöd?"

/E

Esmeralda sa...

En annan stilla undran i juletid är varför Sverige som en del av ett världssamfund inte ska ta en del av den misär som krig skapar. Det är klart att krig, diktaturer och brist på utbildning skapar problem och obekvämheter. Vilket land tycker man är bättre lämpat att ta hand om dessa problem i så fall? Om vi utvisar människor som begår brott eller gör saker som strider mot FNs konvention om mänskliga rättigheter -är det då bättre att dessa personer fortsätter med detta i något annat land? Vilket?
Vad är det som gör att vi tror att vi inte är en del av mänsklighetens globala hälsa?
Såvitt jag förstått så brukar vi ju inte lyfta fram Kain som moralisk förebild i bibelmyterna utan snarare den här Jesus, eller hur var det nu igen?

/E

Skicka en kommentar