3 februari 2011

GÄSTBLOGGARE: ANTON TELJEBÄCK



Jag heter Anton Teljebäck och spelar fiol. Det är en väl ett bra sätt att presentera sig, känns som en bra inledning, den där träbiten är ju på nåt vis vad allt snurrar kring. Jag var i Stockholm i helgen, utan träbit och insåg att det var första gången på kanske tio år jag reste någonstans utan den, förrutom en Indienresa för sju år sen. Kändes konstigt, fick panik så fort jag lämnade en buss tänkte att nu är det kört. Jag glömde fiolen på bussen. Har intalat mig att det är så här
min bloggning får gå till, totalt oöverlagt textflöde utan redigering. Grejen är att jag har fullt upp med en festival, Umefolk som jag jobbar med. Och mitt i den sanslösa hetsen med att få allt material till programbladet klart till på måndag så tar jag på mig att skriva en blogg också. Attans. Skrev just en diss på facebook om folk som tycker man ska uppvärdera folkmusikgenren genom att inte ta spelningar med lågt gage. Det kommer jag få äta upp, framförallt när jag själv jobbar med att få en massa sjukt begåvade musiker att ställa upp i stort sett, eller i många fall
helt gratis på att spela på festivalen jag jobbar med. Men lik förbannat tror jag att det bästa sättet att uppvärdera genren är att få fler folk att höra musiken vi pysslar med, sen är de fast.
Förresten, ni begåvade underbetalda artister som spelar på Umefolk och
inte skickat in info till programbladet, (bland andra Kraa...), gör
gärna det! Jag har 80 band att sammanställa info om JAG HINNER INTE
MED! Men, som jag sa till en vän igår, jag trivs ju med att ha fullt upp så varför klaga. Luft i hjärnan är ju livsfarligt sägs det. Kolla inte in hemsidan riktigt än, jag håller på att uppdatera den som sagt men än så länge finns ingen bra info om vare sig programmet eller
artisterna, ganska världelös sida med andra ord. Men jag jobbar som sagt med det, många mandpresentationer är redan klara men inte publicerade. Titta till exempel här:
http://umefolk.umeafolkmusik.se/index.php?what=navarra Ett av alla
grymma underbetalda band som kommer till Umeå om två veckor! Nej tre är det tack och lov. Snart kommer i alla fall hemsidan vara mycket bättre, med info om artister och tider. Kanske redan i natt om jag inte använder all tid till att skriva blogg. Min första blogg någonsin
för övrigt.

Bilder ska det ju vara också. Här är årets armband för festivalen, kom igår. Inser att jag har en påse som är värd drygt en halv miljon på kontoret just nu, men det är ju som med sedlar, bara om alla tror att dessa band är värda något så är det ju de. Som att uppvärdera musik
genom att höja inträdet.

/Anton

3 kommentarer:

Anton Teljebäck sa...

PS Jag har en blogregel: Jag är aldrig ironisk. Så att inte det jag skriver kan missförstås. Jag förstår att även detta meddelandet i och med den tankegången kan missförstås men så är det inte.

Brian Cronin sa...

hej vannen kul att ser dig blogga ochså ...val skrivit o valdigt intressant jag ser framat o lasa mer

Unknown sa...

*peppar på umefolk*

Skicka en kommentar