28 februari 2013

UMEFOLK FRÅN PETER AHLBOMS KAMERA

Peter Ahlbom var uppe i Umeå på Umefolk och hade som tur var med sig kameran! 


Limbohofvet

Allspel!

Bjäran!

Allspel och alldans!

This is how we fly!

New Tide Orchestra

Algot

27 februari 2013

90-TALETS FINASTE!!

Hur bra är inte detta? Hur ball är inte Lena Willemark? Hur mycket svänger inte detta?
SÅ HIMLA BRA!!
Synd att en bara var ett år när detta tält med tillhörande musiker turnerade runt i Sverige. Men men, de finns ju kvar och gör fortfarande fantastiskt fabulösa prylar.
Men unna er lite av detta 23-åriga klipp nu:



//Sara

26 februari 2013

UMEFOLK UR SUNNIVA ABELLIS SYNVINKEL

Umefolk 2013
En festival är oftast bra. Det är liksom inbyggt i namnet. Det ska vara mycket och det ska vara mångfacetterat och det ska vara bra. Lite mer än en fest.
Umefolk har för mig alltid varit bra. Jag har varit där varje år utom ett sen 2003 då det fortfarande hette Umeå Folkmusikfestival. Jag har sett konserter där som påverkat mig enormt mycket.
I år var bästa Umefolk hittills för mig och jag har hört andra som sagt samma sak. Varför? Jag vet inte! Men vad som gör en festival bra är delvis en blandning av allt det där jag skrev ovan. Men viktigast är ändå stämningen. För mig var årets festival full av gemenskap och samtidigt en öppenhet för olikheter. En stämning och en känsla är väl oftast subjektivt upplevd. En känsla av gemenskap hos några kan lätt förstärka ensamhetskänslor hos andra. Jag har upplevt det ibland på festivaler, just pga den där strävan efter intensiv kollektiv lycka.
Min subjektiva känsla är den här gången lycka och tacksamhet. Jag hörde musik i världsklass, dansade mig galen, träffade några av mina bästa vänner, spelade solokonsert, spelade på en frisörsalong (jätteroligt!), blev friserad av de kreativa frisörerna på plats i Folkets hus, spelade till dans under Ålidhemskyrkans kyrkkaffe(!!) där danser med prästen auktionerades ut(!!!), såg en pampig invigning som var totalt gränsöverskridande och spred glädje, nyfikenhet och kärlek, samt fick höra av andra om ett rekordhögt antal deltagare i årsmötet för Västerbottens spelmansförbund. Som en vän berättade: Hon var helt speedad hela söndagen trots att hon bara sovit tre timmar på natten. Hon hade helt enkelt inte fått nog! Årets festival hade givit henne så mycket energi!

Tack Umefolk, vi ses igen!
//Sunniva Abelli


Allspel! Foto: Peter Ahlbom






22 februari 2013

ESTLAND FIRADE MED FLOTT FOLK

I tisdags firade Estland sin självständighetsdag på Nybrokajen i Stockholm. Det stora i det hela var att dragspelaren Tuulikki Bartosik hade samlat ihop en stor orkester av Estlands unga folkmusiker som gjorde en väldigt fin konsert i den stora guldsalen på Nybrokajen. Under ledning av Jonas Knutsson och Tuulikki var det en fusion av trad, jazz, beat och monotona rytmer. Väldigt bra och svängigt! 
Egentligen var det nog mest kombinationen som var ovanlig- snofsigt ambassadfolk med uppfönat hår och dyra klockor som minglade runt med Estlands unga folkmusikgeneration. För några decennier sedan hade det kanske varit en omöjlig handling. Folkets musik och borgerskapets häng... 





Tuulikki!


Snittar!

20 februari 2013

HALLÅ LISA LESTANDER OCH UMEFOLK!




Vad är UmeFolk?
- Umefolk är en folkmusikfestival i Umeå med musik,dans och kurser från hela världen. Umeå folkmusikförening är beställare av festivalen och den genomförs tack vare stöd från Umeå kommun, RfoD och Studieförbundet Bilda. Umefolk har en starkt ideell bas med ca 120 helt fantastiska volontärer som gör det hela möjligt.


Hur känns det inför nästa helgs festival?
- Väldigt kul att det äntligen händer på riktigt. Det är så länge vi bara planerar och skapar en festival i huvudet, det är skönt de här sista veckorna när arbetet blir mer konkret. Jag ser otroligt mycket fram emot festivalen!

Vad kommer hända?
- Konserter, dans, jam och fest!

Någon nyhet för i år? 
- Vi har en extra scen, Miklagård, så programmet är fetare än någonsin. Som vanligt när det handlar om musik från hela världen blir utbudet unikt varje år. Allspelet på Idun som inleder fredagskvällen på Idun hade premiär i fjol men blir ännu större i år. Kan man bara gå på en konsert under Umefolk rekommenderar jag Allspelet! En nyhet är att vi har fyra stylister från en ekologisk salong i Umeå som erbjuder gratis styling och make-up i foajén för festivalbesökarna.

Finns det något du är nervös inför?  - Jag är mest peppad! Lite nervös för att alla volontärer helt plötsligt ska bli sjuka eller alla flyg ställas in, sånt som inte går att kontrollera.

Hur är Umeå som folkmusikstad?
- Jag märkte när jag flyttade härifrån hösten 2004 att Umeå är väldigt aktiv som folkmusikstad, som musikstad överhuvudtaget. Det händer mycket och folk är engagerade och ser till att det händer själva. Det är ju en bit att åka till andra städer så det är enklare att skapa saker här. Umeå musikskola har mycket folkmusik i sin undervisning och är en stor anledning till att jag håller på med folkmusik idag. Sedan är så klart Umefolk väldigt betydande för Umeå folkmusikliv, det har den i alla fall varit för mig. Jag hade min första spelning där och det var viktigt för mig, både att få spela själv och höra andra.

Du är ju också medlem i Kraja- vad har in för planer på g?
- Vi har ett nytt projekt som vi kallar Kraja Extended där vi bjudit in Petter Berndalen på slagverk och Axel Andersson på elgitarr och live-elektronik. Det är kul för oss att experimentera med vad vi kan göra även tillsammans med instrumentalister och vi kommer spela in en ny skiva framåt hösten, med eget material precis som vår senaste skiva. Utöver det kommer vårt andra nothäfte ut till sommaren (Bo Ejeby Förlag). Vi har fått många förfrågningar efter våra arrangemang genom åren och gav ut ett första nothäfte för två år sedan. Sedan fortsätter vi så klart med Kraja som kvartett också och spelar framför allt i Tyskland i sommar och höst.


19 februari 2013

SUGEN PÅ NYTT JOBB?

Riksförbundet för Folkmusik och Dans söker ny förbundssekreterare!

Ett toppjobb inom folkmusiksfären är alltså sökbart. Ett jobb där man har stora möjligheter att påverka utvecklingen i genren. Ett jobb som handlar om att vara kreativ och visionera, samarbeta och påverka. Att utifrån kunskap om genren och kännedom om samhället, skapa nya möjligheter som leder till att fler får tillgång till dansen och musiken och att fler musiker och dansare får möjlighet att arbeta professionellt. RFoD vill verka för alla, från den som ännu inte upptäckt folkmusiken och dansen till den som alltid varit en del av genren. RFoD främjar utövande och arrangörskap, professionella och amatörer. Grunden är tradition och förnyelse inom folk- och världsmusik / -dans i en bred genredefinition. Genren är i ständig utveckling och RFoD är, och vill vara med och driva den utvecklingen både konstnärligt och kulturpolitiskt. RFoDs värdegrund bygger på mångfald och demokrati, sprunget ur folkrörelseideologi.

Tjänsten är sökbar till och med 29 mars. Vill du veta mer, gå in på www.rfod.se

//Anton Schneider, styrelseledamot och kassör i RFoD

18 februari 2013

HEJ FINLAND!

Finland har massa fin folkmusik. Emilia Lajunen är en av fiolstjärnorna som verkligen är sjukt bra. Lyssna själva:



På youtube hittade jag också en kanal med bara finsk folkmusik, Kantelar. Väldigt mycket roligt, bra och vajjert i den.  Som denna med Veera Voima:

God lyssning!
/Sara

17 februari 2013

KURSERNA PÅ HOVRA!

Hälsinglands Hovrastämma, en av årets första utomhusstämmor har nu släppt sitt kursutbud!

Barn/vuxenkurs med Petter Berndalen & Lisa Lestander 
Blås med Hanna Wiskari Griffiths 
Dans med Ami Petersson Dregelid & Fredrik Lundberg 
Låtspel på fiol med Ånon Egeland, Hans Kennemark, Mia Marin & Ulf Störling  
Folkrockensemble med Kjell-Erik Eriksson & Jens Comén
Visa med Frode Nyvold 
Djupdyk med Björn Ståbi & Per Gudmundson

Vilken line-up!
Mer info om stämman och kurserna finns här.



8 februari 2013

BILDER FRÅN EN SVENSKÄLSKANDE BAR I MINNEAPOLIS

I höstas när jag var i USA och spelade runt om i North Dakota och Minnesota tog vi några dagar ledigt och besökte Minneapolis. Allas vår Joel Bremer guidade oss via internet till massa bra hak där en kunde jamma, hänga och lyssna på assvängiga konserter. Och så hamnade vi av en ren slump på det berömda Cedar Cultur center- ett konsertställe mitt i Minneapolis som riktat in sig på folkmusik. Och vad skådade inte våra ögon om en stor wall of fame med typ de fleta av sveriges professionella folkmusiker? Det var ju inte för inte en blev lite stolt när en kunde peka ut den ena efter den andra och ba "Den känner jag" "Min lärare" " Min kompis". Tjusigt att inse hur liten folkmusiksvängen är och framörallt världen. 


Några av alla deras affischer. Under många år hade de en nordisk folkmusikfestival på detta ställe och därav det stora flödet av svenskar. Men efter 11 september 2011 har det blivit så sjukt mycket krångligare att få visum till USA och därav är det svårt att fortsätta ha det stora flödet av kulturutbyte. Gränser alltså. Så jädra tråkigt.


Gratis öl i karaff av Cedars musikälskare och arrangör Michael. Han älskade svensk folkmusik. Najs!!


/Sara

5 februari 2013

GÄST: KLAS AF EDHOLM






Som danspedagog är vad man förmedlar i sin undervisning av största intresse. Jag har särskilt intresserat mig för att skapa en undervisning som inte begränsar deltagarna utifrån kön, bakgrund, och sexualitet. Folkdansen som socialt fenomen idag är grogrund för ett reaktionärt och ur genussynpunkt medvetet dansande, samtidigt som det ibland framstår som de konventionella könsrollernas högborg. Mycket har hänt, men mycket finns kvar att göra. Jag är övertygad om att det är i arbetet med nybörjare som man kan skapa bäst förutsättningar för ett tillåtande, obegränsat dansgolv. Det är viktigt att ge dem möjligheterna att själva välja hur de vill utforma sin dans.
Centrala värden, som att man får dansa som man vill, och att man eftersträvar att vara jämställd i dansen, är det antagligen ingen som sätter sig emot. Men hur är det i praktiken? Vem får vilken roll i pardansen? Och vilken värdering lägger man i att dansa på höger respektive vänster sida i polska? Inte för att någon skulle mena att endera sidan är mindre värd, utan den intressanta frågan är vilken agens man tillskriver sig, beroende på vilken sida man dansar på. Och kanske beroende på vem man dansar med? 
Att placering inte är kopplat till kön ser jag som allmänt accepterat (även om det sociala dansgolvet ofta brukar visa något annat), så vi har kommit en bra bit på väg mot ett jämställt dansgolv. Men jag frågar mig själv om hela föra-följa-idén alls är meningsfull och hälsosam. Är det inte intressantare med två jämlika individer som dansar? Där dansen och individen är i fokus, istället för sociala konstruktioner? Där båda personer i en pardans har samma möjlighet att utforma och påverka dansen? En pardans där båda har lika stor agens? I min undervisning arbetar jag inte med föra-följa-roller, eftersom själva orden och idén bakom dem medför en begränsning av handlingsfriheten och agerandet hos dansaren. 
Jag arbetar mycket med traditionsformer i folkdans. Jag har intresserat mig för hur folk dansade förr. En drivkraft ligger i att förstå vad som utgör essensen av en viss tradition. Vad som gör en bodapolska till en bodapolska. Detta är även knutpunkten i min undervisning. I det arbetet ser jag ingen motivation eller anledning att arbeta utifrån dagens sociala normer. Dansen står över allt sådant. Den är sig själv. Essensen ligger inte i personernas kön, eller i rollfördelningen. Det ligger i musikaliskt förhållningssätt och dansteknik. Jag har valt att bryta ned dansen från man-kvinna, förbi föra-följa, ned till två kompletterande tekniker. Sett på det sättet finns det heller ingen anledning att knyta endera tekniken till en specifik sida i paret…

//Klas af Edholm



Klas af Edholm är folkdanspedagog, och läser sista terminen på kandidatprogrammet i danspedagogik vid Dans och Cirkushögskolan i Stockholm.