23 december 2012

GO JUL FRÅN SCHWEIZ!

Häj häj! Folkbloggen befinner sig i Schweiz och firar jul bland alptoppar, ostar och fin choklad. Och så lite joddling på det. Youtube bjuppar på lite schweizisk folkmusik av olika kvalitet.

Här har vi någon slags reklam för allt det goda Schweiz har i folkloristisk väg- stora bjällror, snygga örhängen och en jädra natur:



Här har vi några härliga ungdomar som joddlar i kvartett. Tjuuusigt!



Fyra gubbar som sjunger snortajt ihop. Också vajjert som tusan.



Seriös joddling- konstmusikjoddling. I norsk TV dessutom!



Schweiz svar på Jösse Halling Breakers har vi här! Hippt och käckt, eller...



En hund som joddlar:



Sångerskan Erika Stucky (också hunden ovan) har gett ut en skiva som heter Suicidal Yodeling, här är hon på scen:



Ja, det finns säkerligen massa mer också - tipsa gärna! GOOOOD JUUUUL! //SARA

20 december 2012

BREV FRÅN INDIEN!

Brev från Indien: Isak, Moshtagh och David i Indien (och lite Nepal). Utsända från Sverige och Musikhögskolan i Stockholm befinner sig tre folk- och världsmusiker i Delhi och Kathmandu på äventyr! Det blev en massa coola upplevelser, massa häftig musik, massamassamassa folk, en tur till Nepal med konserter, spontan skivinspelning, tv-intervju mm.

Kolla in detta:

Laya Bazar- in the studio from Folkbloggen on Vimeo.

Men för att ta det från början: 

Avfärd från Hagsätra, Stockholm, Sverige




















Ankomna i Delhi upptäcker vi att Stockholms tunnelbaneliv är rena semestern i jämförelse med Delhis...




















Så här ska ett övningsrum se ut! Kuddar, madrasser och rökelse!

















Isak + Alfred Nobel + David vid en vernissageinvigning i samband med Nobel-veckan i Delhi 




















Dr. N. Rajam, fiol ger konsert i Nehru Park i Delhi. Ackompanjerad av Tabla och (så klart) tampura.














Festivalsäsong innebär massor med ljus och pynt och mat och allt. Och svastikan (den heter nog nåt annat här). Vad den har med Hitler och hans anhang, det vet de inget om här. Här står den för tur och inget annat.




















Konsert på Qutub Minar med den hindustanske sångaren Hariharan och ett absolut bombastiskt band.
















Konsertbesökare på samma ovan nämnda konsert...




































Konsert ihop med vår nyvunne polare Shyam Nepali och en slagverkskollega till honom!



















Fantastiskt! Himalaya! Vad kan man säga.. Helt sjukt coolt grymt fett!!! 


/David, Isak och Moshti


18 december 2012

GRAMMISNOMINERINGAR!

Mer, mer, mer nomineringar sprids ut i etern såhär vid årets slut! Grammis släppte idag sina nomineringar och i kategorin Folkmusik/Visa är följande artister nominerade:
Årets folkmusik/visa
ALE MÖLLER BAND – ARGAI
COOKIES N BEANS – GO TELL THE WORLD
EMILIA AMPER – TROLLFÅGELN
MANDO DIAO – INFRUSET
TONI HOLGERSSON – SENTIMENTALSJUKHUSET


20 februari får vi resultatet! Andra utmärkelser att hålla ögonen öppna för såhär i midvintertid är Manifest och såklart Folk och världsmusikgalan!


Ale Möller, Hilda Sandgren och Emilia Amper

16 december 2012

HALLÅ ULRIKA LINDER, VEM ÄR DU?

Minns ni konstnärsgeniet Ulrika Linders bilder som vi publicerade på Folkbloggen i september? Helt ljuvliga. Så nog är det på tiden att vi låter Ulrika själv få tala ut i en Hallå! 


Vem är du?
- Jag är Ulrika Linder, konstnär, illustratör och tramporgelnörd. Bosatt i Örebro.

Vad har du för bakgrund? 
- Jag är uppvuxen i en folkmusikfamilj i Örebro. Fast vi är ursprungligen från Uppland (en folkmusikaliskt viktig poäng!) Bestämde mig för att bli konstnär när jag var ca 5, ett beslut som jag fått äta upp långt senare...

På vilket sätt använder du folkkultur i din konst?
- På olika sätt! Det började 2010 när vi drabbades av SD:s int(rån)g i Rikstagen. Jimmie Åkesson i folkdräkt fick både konststuderande Ulrika, och folkmusiker-Ulrika, att reagera starkt. Det råkade också vara mitt sista år på konsthögskolan och det var lika bra att köra hårt, rakt ner i mitt ursprung. Jag började teckna bilder om nationalism ur ett satiriskt perspektiv och använde mig av folkdräkter och kurbitsblomster för att förstärka poängen. En av de första bilderna, tex, är en parafras på det klassiska fotot från 2:a världskriget, där ett gäng amerikanska soldater reser en flagga, fast på min bild är det svenska män i folkdräkt som kämpar med en midsommarstång. Teckningarna kan se förföriska ut vid första intrycket, men har ofta en arg underton om man är öppen för symboliken. Men jag har haft besökare på utställningar som politiken och satiren gått helt förbi, som kommer fram och säger ty "ååh vad fina kurbits! det är såå härligt med folkkonst!"

Är det svårt att arbeta med folklore i konst?
- Nej, det tycker jag inte. Det är nästan åt andra hållet, jag kan bli rädd att det blir som en gimmick, typ: Ja Ulrika Linder, det är hon med kurbitsblommorna. Men för närvarande trivs jag bra i estetiken, det finns många håll att skjuta åt, så att säga. Jag attackerar nationalismen som kidnappat folkmusiken, samtidigt som jag kritiserar de uråldriga könsrollerna som finns inom folkmusikkulturen. De kommer inte heller undan. Ambivalens är ofta ett väldigt bra tillstånd att göra konst i.

Varför är det såpass få som gör det?
- Jag vet inte. Kanske för att Peter Johansson redan har gjort det mesta... Nä. men i större städer är folkkulturen ganska undanskymd, och i konstvärlden finns den knappt alls. Själv är jag liksom infödd i den, den är en del av vem jag är, så det kommer naturligt att göra konst på den. Jag tror att många förknippar folkkonst med näverkorgar och hemslöjd.

Vad vill du göra i framtiden?
- Jag vill fortsätta ställa ut! Och gärna sälja lite bättre… det skulle vara kul att ta mina grejer till typ New York, bli en "konstexport", jag tror att mina bilder skulle funka bra utomlands. Utöver det skulle det vara kul att illustrera för Bang, ETC, vara med i Galago, kanske teckna barnböcker. Ja vi får se.

Vad får du för reaktioner? 
- Hittills väldigt positiva! Har ännu så länge inte fått några hotbrev, men det var en man som blev oerhört arg på min tolkning av nationalhjälten Zorn en gång.

Har du någon mission med ditt konstnärsskap?
- Väcka tankar och åsikter, diskussioner. Störta könsmaktsordningen och det ekonomiska systemet. Ni vet, det vanliga.

Vilka är dina idoler?
- Liv Strömqvist. Frida Kahlo. Peter Johansson. Tove Jansson. Quentin Blake. Jag gillar också Karin Mamma Anderssons grafik. Oj, vad spretigt. Överlag brukar jag gå igång på bra tecknare. Där är Albert Engström fortfarande ganska oslagbar.

9 december 2012

HEJ HALLÅ MAGDALENA ERIKSSON! VEM ÄR DU?




Vem är du?
- Jag är Magdalena Eriksson från Gottne utanför Örnsköldsvik. Arbetsfri med fiolen i vänsterhanden varvar jag min tid med att flänga runt och spela och baka pepparkakor med min farmor. Förra året gick jag Malungs folkhögskola och blev frälst av allas vår Jonny Soling och innan det bodde jag hemma och gjorde sånt man gör när man växer upp. Till exempel spela fiol, äta kex, bli längre (eller inte), baka tunnbröd, paketera älgkött, gå i skola och så vidare.

Varför vinner du massa grejer? 
- Oj, jag vet inte. Det har blivit så, kul men konstigt.

Vilka olika musikaliska projekt har du? 
- Algot och Bjäran är banden som tar upp det mesta av min tid just nu. Algot är jag och Mattias Mårtensson som spelar cittern. Vi släpper snart en skiva som vi har hållit på med i höst, den kommer någon gång i Januari. Fiol och cittern med lite effekter och stompbox. Bjäran är jag, Mattias Mårtensson, Peter Bonde och Christian Cuadra. Fiol, saxofoner, gitarr och slagverk. Vi vann nyss Årets unga folkmusikband i Falun och just nu kommer det mer och mer spelningar. I helgen spelade vi i Stockholm, på Stallet på fredagen och på en välgörenhetsgala på lördagen. Sedan har jag också familjen Eriksson, som är min familj (mamma, pappa, Anna, Evelina och även Mattias). Vi spelar lite nu och då, här och där. Till exempel en julkonsert ska vi ha i Ö-vik och i Juni åker vi till Los Angeles och spelar.

Hur är det att vuxit upp i en fet folkmusikfamilj? 
- Det är jättekul! Det har aldrig varit tyst någonstans i vårt hus och i köket har vi dansat nästan lika mycket som något annat. När jag var liten trodde jag att allas föräldrar spelade något instrument eftersom alla mamma och pappas kompisar gjorde det. Knepigt nog har ingen av oss någonsin blivit tonårstrotsiga och slutat spela under någon period. Det har vi väl kanske de årliga sommarutflykterna till Delsbo och Bingsjö att tacka för. Att somna till att folk spelar är det bästa jag vet.

Hur ser framtiden ut? 
- Min och Mattias skiva ska bli klar och vi ska förhoppningsvis ut och spela mycket med den, vi ska spela lite överallt med Bjäran och jag har just nu inga mer bestämda planer än så. Tillslut vill jag plugga till fiollärare. Jag tycker att det är intressant att lära ut, fast jag har nog egentligen inte något val med två föräldrar som är lärare och en storasyster som pluggar pedagogik.

Varför just folkmusik? 
Det är kul och intressant! Spelglädjen som folkmusiker har har inte jag sett på samma sätt i någon annan genre och gemenskapen man får med alla som åker runt på stämmor är fantastisk. Huvud mot huvud, stråke mot stråke och kör! I flera timmar. Att utforska en polska på två fioler är nästan bättre än att kramas.

Vad är bäst inom svensk folkmusik just nu?
- Jag är i en riktigt gubb-period. När jag slår på en skiva
 hemma är den nästan alltid Röjås Jonas som sjunger eller spelar, innan det var det ett tag då det var mest västerdalslåtar.

6 december 2012

TVÅ BRA INTERAKTIVA TIPS!

1. Det är nu dags att börja summera det folk och världsmusikaliska året genom att nominera sina favoriter till Folk och världsmusikgalan 2013! Föreslå vinnare gör en här.


Siri Karlsson, en av förra galans glada vinnare!

2. Rättviseförmedlingen, organisationen som genom Facebook samlar in namn på underrepresenterade grupper, har ett projekt för att peppa upp en mer jämställd musikscen.

Rättviseförmedlingen skriver som följande:

Folk- och världsmusik! Vilka akter (med uppsättningar där män inte är i majoritet) vill ni se på sommarfestivalerna 2013? Vismakare, trubadurer, ensambler, internationellt eller lokalt. Tipsa på! Vi fixar listan och skickar vidare till bokarna. Band/artistnamn och info nedan. Stort tack!

Så- gå in på Facebook och tipsa om de personer du tycker ska upp på listan!




4 december 2012

HALLÅ DAN ENGMAN OCH PITEFOLK VÄRLDSMUSIKFESTIVAL

Folkmusikern, arrangörern, läraren och entusiasten Dan Engman fixade med finfestival förr två veckor sedan mitt i Piteå. Hur gick det nu då med Pitefolk världsmusikfestival? Vi fick en pratstund med Dan själv!


Dan Engman själv i presentationstagen!

Hur gick festivalen som var för två veckor sedan? 
- Den gick skitbra, kanonartister, nöjda dito, glad, entusiastisk och danssugen publik, men alldeles för få!

Vad fick ni för reaktioner? 
- Varför går inte folk på det här? Det är ju skitbra!

Hur är folkmusiklivet i Piteå och Norrbotten? 
- Inte särskilt livaktigt, det är små öar här och där, Luleå är en större ö förstås… Men vi jobbar på att det ska bli bättre.

Hur är återväxten? 
- Det finns hopp, musik&dansskolan i Piteå hade en grupp ungdomar på plats vid invigningen, så det är en satsning på framtiden på gång. Dock är det en bit kvar till den verksamhet som bedrivs i t ex Umeå.

Kan du beskriva stämningen på plats?
- God, även om det inte blir det där kokande, puttrande då folkmängden inte når upp till den kritiska massan då det börjar självsvänga.

Hur ser det ut inför nästa år? 
- Det blir i alla fall inte en likadan festival, det är säkert, om alls någon. Det är inte försvarbart att lägga så mycket arbete och resurser på en festival med så få besökare, hur bra den än är.

Vad var det bästa som hände under helgen?
- Det går inte att ta ut en enskild händelse, förstås, men det var oerhört glädjande att ha dryga 20 ungdomar med lärare från musik&dansskolan vid invigningen, av enskilda konserter var det nog högst rysfaktor då Merit Hemmingson mötte Jonna Löfgren (Glasvegas trummis). Sen njuter jag ju alltid av att få piska upp lite balkanstämning med mina studenter i Framnäs Folklore Ensemble.

Du arbetar som lärare på Framnäs folkmusikutbildning- hur är det?
Det är skitkul, se ovan! Det är det bästa som finns- att få vara med och se unga människor utvecklas! Jag är ju profilansvarig också, och då får jag bestämma, och det är kul.

Hur är utbildningen upplagd och vad skiljer den från andra folkisar med folkmusikinriktningar? 

- Mycket ensemblespel, både i mindre och större konstellationer, från 2 till 22! Gott om spelningar gör att man får scenrutin. Individuell undervisning på huvudinstrument, givetvis. Musikteori, musikdata, folkmusikhistoria, folkdans. Gästlärare i olika genrer försöker vi ha, så fort det finns någon spännande artist i närheten får dom ta ett pass hos oss. Jag har dålig koll på vad andra folkisar sysslar med, men jag tror vår kombination av ”Folk&Världsmusik” är tämligen ovanlig; nordisk (med en lite spetsning åt finland-tornedalenhållet), balkan, samt spåret som leder mot det keltiska-amerikanska. Plus det som div gästlärare kan ta hand om.

Chickpeas band
Polka chicks!


Allspel!

Merit och Jonna

Framnäs Folklore Ensemble och en dansglad publik i balkanmusikens underbara värld!

samma som ovan...

Alla foton tagna av Måns Engman. 

2 december 2012

MUSIK FRÅN 2012!

Än är det en månad kvar på 2012, men de sammanfattande listorna börjar skapas och snart kommer varenda tidning utse årsbästa och årsmesta och årsvärsta och så vidare och så vidare.
Folkbloggen kommer inte göra någon topp eller flopplista, men vi har i alla fall försökt samla ihop en Spotifylista med den musik som hitills utkommit och som rör sig i folk och världsmusikfältet.
Många av årets utgivna plattor finns inte på Spotify, men vi har i alla fall försökt samla de som finns. Fattas det nåt? Hojta!
Klicka på bilden för att komma till listan! //Sara